انتخاب یو پی اس ( منبع تغذیه و باتری)

انتخاب یو پی اس ( منبع تغذیه و باتری)

۱۳۹۹ ۰۱ آبان
0 نظر ثبت شده

خصوصیات منبع تغذیه

نصب سیستم های UPS برای هرگونه تجهیزات حساس الکترونیکی که ممکن است در صورت قطع برق یا سایر اختلالات ناشی از برق آسیب ببینند ، توصیه می شود، حتی زمانی که برق شبکه در دسترس باشد. در حالی که وجود یو پی اس (بدون در نظر گرفتن سطح کیفیت برق مورد نیاز یک مرکز یا سازمان) مهم است، ارزیابی و تنظیم کیفیت برق در تعیین ظرفیت ، پیکربندی ، زمان نگهداری و ویژگیهای دیگر سیستم یو پی اس مفید است.

 

جالبت است بدانید که برای تعیین سطح کیفیت برق تست هایی موجود است که وجود اختلالاتی از جمله اعوجاج هارمونیک ، اندازه ی ضریب توان ، تغییر فرکانس و تغییر ولتاژ را بررسی می کند. توصیه می شود قبل از خرید یو پی اس برای حرفه یا سازمان خود از این تست ها برای ازریابی کیفیت برق محل مورد نظرتان استفاده کنید. در انتخاب UPS نیز برای تجهیزات حساس چون سیستم های بیمارستانی و آزمایشگاهی ، دو شاخص مهم کیفیت برق وجود دارد که عبارتند از: 1) در دسترس بودن شبکه و 2) تنظیم تغییرات ولتاژ.

 

درک این دو عامل مهم ، همراه با تعیین مصرف کمی بارهای مهم چنین تأسیساتی، برای انتخاب نوع و ظرفیت مناسب سیستم UPS ضروری است. به طور کلی مدت زمان قطع برق به میزان زمان پشتیبانی باتری برای تأمین تجهیزات تا زمان بازیابی شبکه یا ژنراتور اشاره خواهد کرد، در حالی که فرکانس خاموش شدن برق ممکن است روی شارژ باتری تأثیر مخربی بگذارد و لازم باشد باتری دیگری را جایگزین آن کنیم. تغییرات ولتاژ به نوع انتخاب صحیح سیستمUPS  (آفلاین ، لاین اینترکتیو ، آنلاین) بر اساس سطح جداسازی شبکه اصلی مورد نیاز برای تأمین برق با کیفیت اشاره دارد.

 

ارزیابی و یا بررسی کیفیت شبکه اصلی و حتی دردسترس بودن آن بیشتر براساس تجربه تعیین می شود. مصاحبه با پرسنل تاسیسات ، گزارش های مربوط به زمان نگهداری ژنراتور یا در برخی موارد داده های مربوط به برق شهری ، در ارزیابی و سنجش میزان در دسترس بودن شبکه بسیار مفید خواهد بود. سرپرستان و تکنسین ها باید درک خوبی از اینکه کی و چه موقع قطعی برق به طور مکرر و طولانی یا موقت اتفاق می افتد، داشته باشند. در بعضی موارد ، برق بر اساس یک برنامه زمانی تأمین می شود ، به این معنی که افت شبکه مکرر و حتی گاها موقت، کاملا قابل پیش بینی می باشد.

 

ارزیابی تغییرات ولتاژ،  به حضور و اندازه گیری در محل نیاز دارد. برق شبکه ای که وارد تاسیسات می شود باید حداقل طی چند ساعت ثبت شود ، با زمان اندازه گیری طولانی تر اطمینان بیشتری نسبت به نتیجه گیری ارزیابی وجود دارد. در برخی از بیمارستان ها یا ازمایشگاه ها هنگام گرفتن جریان برق ، در سه فاز ، یک ثبت کننده اطلاعات مربوط به برق به مدار آزمایشگاه متصل می شود.

سپس داده های ثبت شده را می توان با استفاده از نرم افزار مربوطه مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. در این تجزیه و تحلیل ، ولتاژ درون هر فاز و بین فازها برای شناسایی ولتاژ بیش از حد ، افت ولتاژ یا سایر تغییرات مقایسه می شود. داده های ولتاژ مقادیر حداقل ، حداکثر و متوسط ​​را برای هر مرحله نشان می دهند. این مقادیر برای هر یک از فازها یا بین فازها نباید بیش از 2٪ باشد.

 

ملاحظات باتری

 

هنگامی که برق قطع می شود یا از یک حد ولتاژ استاندارد خارج می شود ، UPS به حالت باتری منتقل می شود ، بنابراین بسیار مهم است که یو پی اس متناسب با شرایط برق تاسیسات شما در مرکز خرید آن انتخاب شود. اگر ثبت اطلاعات ، نوسان ولتاژ مكرر را نشان دهد ، یو پی اسی باید انتخاب شود كه دارای نوعی تنظیم ولتاژ خودكار باشد ، مانند یك یو پی اس آنلاین یا بسیاری از یو پی اس ها لاین اینترکتیو که خروجی موج سینوسی کامل دارند ، در غیر این صورت یو پی اس به طور مكرر به حالت باتری می رود و این امر طول عمر آن را كاهش می دهد.

 

کنترل و تعیین عمق تخلیه باتری هنگامی که UPS در حالت باتری کار می کند تا شبکه و یا برق ژنراتور بازیابی شود بسیار دشوار است. با این حال ، می توان با اندازه گیری صحیح UPS و انتخاب ظرفیت مناسب و زمان نگهداری مورد نیاز بارهای مصرفی ، این مورد را نیز مدیریت کرد. کاهش بار UPS باعث افزایش زمان نگهداری و کاهش عمق تخلیه باتری در مدت زمان کوتاه می شود. این کار همچنین می تواند با افزودن بسته های باتری خارجی انجام شود. مدت زمان مورد نیاز باید بر اساس بازه ی زمانی وجود و در دسترس بودن شبکه اصلی برق و یا برق ژنراتور تعیین شود.

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید