سرویس ، نگهداری و تعمیر یو پی اس

سرویس ، نگهداری و تعمیر یو پی اس

۱۳۹۷ ۰۳ دی
0 نظر ثبت شده

7نکته برای نگهداری و سرویس دهی  یوپی‌اس :

سیستم یو پی اس شما اولین خط دفاعی در برابر تغییرات و نوسانات برق و افت ولتاژ و ... می باشد. ایمنی کارکرد دستگاه های IT که معمولا هزینه های زیادی برای تامین آنها پرداخت می شود ، کاملا به برق سالم و بدون مشکل بستگی دارد ، از این جهت شبکه های کامپیوتری و اتاق سرور ، امکان توقف کار جهت انجام تعمیرات یوپی‌اس نیست ، از این رو سرویس دوره ای یوپی‌اس و بازدید باتری های یوپی‌اس قبل از وقوع خرابی در آنها توضیه می شود.

از دلایل اصلی وقوع خرابی در UPS نگهداری نامطلوب سیستم یوپی‌اس است که در اکثر مواقع ، دو سوم خرابی ها در یوپی‌اس قابل پیشگیری می باشد. با این همه شما قادر به کنترل حملات مخرب در بخش برق اضطراری شبکه های کامپیوتر نخواهید بود ، اما می توانید باانجامچند راهکار ساده اتفاقاتی را که باعث ایجاد خرابی در UPS می شوند را متوقف کنید.

نکاتی راجب پیشگیری در نگهداری UPS 

 

بخوانید : یو پی اس تکفاز بخریم یا یو پی اس سه فاز؟

 

1. ابتدا ایمنی را رعایت کنید.

مطمئنا زندگی و جان شما هر لحظه ارزش بسیاری دارد. زمانیکه شما با برق الکتریکی مواجه می شوید ، همیشه با یک اشتباه کوچک در معرض آسیب یا مرگ خواهید بود. پس زمانیکه با یوپی‌اس یا هر سیستم الکتریکی دیگری در دیتا سنتر خود مواجه می شوید ، ایمنی را در درجه اول کار خود قرار دهید: که شامل رعایت توصیه های سازنده ، توجه به جزئیات خاص اجرایی در راهنمایی  و اجرای دستورالعمل های استاندارد ایمنی می باشد.

اگر شما درباره مشخصات فنی سیستم یو پی ‌اس خود یا در مورد چگونگی نگهداری و سرویس آن مطمئن نیستید حتما از یک متخصص همین کار کمک بگیرید. ( هرچند شما ار نحوه کار یو پی اس آگاهی داشته باشید)

 

2. با چک کردن های بموقع از خرابی جلوگیری کنید.

نگهداری و سرویس یو پی اس بصورت زمانبندی. پیشگیری در نگهداری سیستم UPS موضوعی نیست که شما فقط به آن اطمینان داشته باشید، بخصوص باتوجه به هزینه های خرابی زیادی که بوجود خواهد آمد. برای اقدامات پیشگیرانه یوپی‌اس شما باید برنامه های منظم نگهداری بصورت سالانه یا شش ماه یا هرچارچوب زمانی را تنظیم کنید و حتما با آن برنامه پیش بروید و حتما باید تعمیرات و سرویس های انجام داده شده بر روی سیستم خود را بصورت کاغذی یا الکتریکی ثبت و نگهداری کنید چون تمام این تعمیرات در آینده بر بهبود کارایی سیستم UPS شما تاثیر خواهند گذاشت. 

 

3. سوابق را با جزئیات نگهداری کنید.

علاوه براینکه شما باید برای تعمیر و نگهداری سیستم یوپی‌ اس خود برنامه ریزی داشته باشید ، همچنین باید تمام سوابق مربوط به انواع تعمیر و سرویس دهی (به عنوان مثال، تمیز کردن، تعمیر و یا جایگزینی شارژر یو پی اس، اینورتر یو پی اس) و وضعیت تجهیزات در هنگام بازرسی را نگه دارید. حفظ اسناد مربوط به پیگیری هزینه ها نیز می تواند مفید باشد زیرا شما به لیست هزینه ها نیاز خواهید داشت که در هنگام خرابی تجهیزات میلیونی خود ، چقدر در نگهداری آنها هزینه کرده اید. تهیه یک چک لیست از کار هایی نظیر بررسی باتری های فرسوده ، پیدا کردن گشتاور بیش از حد در اجزای متصل کمک میکند تا یک گزارش منظم از وقایع داشته باشید. تمامی این اسناد می توانند در برنامه ریزی برای جایگزینی تجهیزات و تعمیرات غیرزمانبندی هنگام عیب یابی سیستم یوپی‌اس شما کمک کنند. علاوه بر نگهداری سوابق سرویس و نگهداری یو پی اس، اطمینان حاصل کنید که آنها همیشه در یک مکان قابل دسترسی و امن نگه داشته می شوند.

 

 

بخوانید : چه یو پی اس هایی را نباید بخریم؟

 

4. بازرسی های منظم انجام دهید.

تقریبا بخش عمده ای از موارد فوق می تواند در هر بخش از مرکز داده تقسیم شود: صرف نظر از شرایط مرکز داده اجرای ایمنی، برنامه ریزی برای نگهداری و نگه داشتن سوابق مفید همه روش های عالی برای برنامه سرویس و نگهداری یو پی اس ها می باشد. برای یوپی‌اس ها حتما برخی از وظایف و نگهداری های ویژه باید توسط کارکنان تعریف شود. چند وظیفه مهم در تعمیر و نگهداری یو پی اس عبارتند از:

 

 از اطراف یو پی اس و باتری یو پی اس (یا سایر تجهیزات ذخیره سازی انرژی) برای اطمینان از تهویه مناسب، بازدید کنید. در مورد باتری متصل به یو پی اس ها، مطمئن شوید که بر اثر شارژ اضافی، نشت اسید یا گاز نداشته باشند. باتری های یو پی اس بر اثر خرابی در شارژر یو پی اس، یا خرابی یکی از باتری ها، متورم شده، تغییر شکل داده و احتمال خروج گازهای اسیدی از باتری یو پی اس وجود دارد.

 اطمینان حاصل کنید که هیچگونه اختلالات و هشدارهای عملیاتی نظیر اضافه بار یا خطای باتری نزدیک دشارژ در پنل UPS ثبت نشده باشد.

 برای اطلاع از علائم خوردگی یا نواقص باطری ها حتما آنها را بازدید کنید.

برای راهنمایی و توصیه های لازم  مربوط  به تجهیزات خاص خود حتما از مستندات تولید کننده تجهیزات استفاده لازم وکافی را به عمل آورید.

5. تشحیص دهید که در کدام قطعه یو پی اس احتمال خرابی بیشتر است. این اقدام ممکن است به نظر آشکار باشد: هرچیزی بااحتمال خرابی، در نهایت خراب خواهد خورد. کارشناسان معتقدند که اجزای مهم یوپی‌اس مانند باتری ها و خازن ها در استفاده عادی (پس از گذشت زمان) نیز از کار خواهند افتاد ، بنابراین اگر همه تجهیزات شما جریان برق کامل و بدون نقص را دریافت کنند و اطراف یوپی‌اس شما کاملا تمیز و در دمای مناسب قرار گیرد و همه چیز در حالت ایده ال باشد ، اجزا هنوز هم خراب خواهند خورد. پس سیستم یوپی ‌اس شما به تعمیر و نگهداری نیاز خواهد داشت.

 

6. زمانیکه شما به  تعمیر و سرویس یو پی اس خارج از برنامه ریزی نیاز دارید.

بدانید که از مهارت چه کسی استفاده خواهید کرد. در طول بازرسی های روزانه یا هفتگی، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود که دیگر نمیتوانید برای دستگاه یو پی اس خود منتظر سرویس زمانبندی بعدی باشید. اگر بدانید در همین زمینه از چه کسی برای انجام این کار مهم استفاده میکنید میتواند استرس های زیادی از دوش خود بردارید. شما باید کارشناسان متخصص برای تعمیر یو پی اس این کار را حتما از قبل شناسایی کنید تا هر زمانیکه به آن افراد نیاز داشتید فورا در دسترس شما قرار گیرد. اگر سوابق سرویس های خود را طبق آنچه که قبلا گفتم نگهداری نمایید هنگام ارائه دهنده خدمات میتوانید اطلاعات مفیدی از سوابق تعمیرات و سرویس های خود ارائه دهید که باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود.

 

7. وظایف را مشخص کنید.

مطمئن شوید که پرسنل شما وظایف و مسئولیت خود را در هنگام تعمیر و نگهداری یوپی‌اس به خوبی میدانند. 

در پایان باز هم ایمنی حرف اول را میزند. ولتاژ داخلی سیستم یوپی‌اس در حالت کشنده (خطرناک) قرار دارد پس زندگی شما ارزش این را دارد که با صرف مقداری هزینه ، یک متخصص برای نگهداری و سرویس سیستم یو پی ‌اس خود استخدام کنید. 

 

تعمیر یو پی اس

 

چگونگی تست و نگهداری  یو پی اس

تست یو پی اس اگر بدرستی انجام نشود میتواند یک عمل پیچیده و خطرناک باشد. بعد از 10سال موفقیت در عملیات انتقال بی وقفه برق، سیستم های یو پی اس در مرکز اطلاعات ما شکست خورد. اگرچه این شکست باعث شد که ما برای چند دقیقه بدون برق شویم، بهبود این قطعی بمدت چند ماه طول کشید. در جست و جوی علت این قطعی ما دیودها، خازن ها، مدارهای چاپی، SCRها، فیوز ها و حتی کنترل های منبع تغذیه را حذف کردیم. دانستیم زمانیکه یو پی اس بالا می آید و شروع بکار میکند به این معنی نیست که یو پی اس در حال انجام عملیات میباشد. درنتیجه، ما تست یو پی اس ها را با باتری مربوطه  و تجهیزات یو پی اس دوباره انجام دادیم. تصمیم گرفتیم که تست در کارخانه را به سه قسمت تقسیم کنیم: تعمیر و نگهداری ظاهری دستگاه(PM)، تنظیمات حفاظت و آزمایش عملکرد بار(دشارژ باتری) .

به بررسی جزئیات هریک از این مراحل میپردازیم:

تعمیر و نگهداری ظاهری(PM): در این قسمت اسکنر مادون قرمز برای خاموش کردن دستگاه است. یک اتصال ضعیف باعث بالا رفتن دما میشود که این وضعیت در اسکنر مادون قرمز نشان داده میشود. این مهم است که همه اتصالات را تست و بررسی کنید. یک زمین کوچک باعث تغییراتی در منبع تغذیه میشود که بر سیستم کنترل تاثیر میگذارد. با استفاده از اسکنر مادون قرمز میتوان اتصالات، دیودها، خازن ها، گیت های اینورتر و تخته های درایو را بررسی کرد وخازن را از لحاظ باد کردن،نشتی و دمای بالا بررسی میکند.

تنظیمات حفاظت: برای تست تنظیمات حفاظت و کالیبرت با شبیه سازی وضعیت آلارم تکنسین ها میتوانند همه آلارم ها و تنظیمات حفاظتی را برای راه اندازی یو پی اس بررسی کنند. اگر سیستم یو پی اس خارج از کالیبراسیون باشد ممکن است بر عملکرد سیستم تاثیر بگذارد. بعنوان نمونه مواردی مانند ولتاژ DC، اضافه ولتاژ DC و آلارم زیر ولتاژ را میتوان مانیتور کرد. با انتقال یو پی اس به باتری باید مطمئن شد که دشارژ باتری به مدت طولانی انجام میگیرد. زمانی که افت ولتاژ باتری انجام میگیرد جریان برای ادامه کار افزایش میابد و هنگامی که جریان افزایش میابد دما در طول مسیر بشدت زیاد میشود.

آزمایش عملکرد بار: عملکرد بار به شش دسته تقسیم میشود تست بار ثابت، تجزیه و تحلیل هارمونیک، فیلتر یکپارچه، تست بار پاسخ گذرا، تست خطای ماژول، و باتری های معیوب. برای سیستم هایی با ماژول گوناگون باید خطای ماژول تست و بررسی شود.

 

تست بار ثابت :

در زیر بارثابت، همه ی ورودی ها و خروجی ها باید در 0%، 50% و100% بار تست شود. از تست پارامترهای زیر باید اطمینان حاصل شود: ولتاژ خروجی، ولتاژ ورودی، جریان خروجی، جریان ورودی، فرکانس خروجی، تعادل جریان ورودی وتنظیم ولتاژ خروجی. تجزیه و تحلیل نشان می دهد که اگر جریان ورودی در تمام فازهای یک ماژول به یک اندازه پخش شود تمام ماژول ها به یک اندازه بار را پخش خواهند کرد. از آنجا که توان برابر جریان ولتاژ است. ولتاژ تخریب شده از یک ماژول خطی یا فازی به این معنا است که ماژول یا فاز های دیگر باید جریان بیشتری را برای جلوگیری از افت ولتاژ تولید کنند.

 

آنالیز هارمونیک ups :

باید هارمونیک ورودی و خروجی یو پی اس را در طول تست بار ثابت کنترل شود. مشاهده هارمونیک در 0%،50%  و100%  بار این امکان را بما میدهد تا از تاثیر فیلتر ورودی و خروجی مطلع شویم. این موضوع مهمی است که همه تولید کنندگان، یو پی اس هایی طراحی کرده اند که سیستم فیلتر آنها در حالت فول بار بیشترین بهره وری را دارد. اعوجاج های هارمونیک زمانی که سیستم در زیر بار است و یا بار افزایش میابد بزرگتر میشود. تا زمانی که اعوجاج در فازها و ماژولها به یک اندازه باشد، دلیلی برای آلارم وجود ندارد. اعوجاج هارمونیک(THD) اساسا انحراف از شکل موج سینوسی کامل میباشد. بار با THD بالا نیاز به انرژی بیشتری نسبت به THDکم دارد تا پایدار بماند. انرژی به عنوان گرما هدر میرود بنابراین یو پی اس با THD بالا و بارکم اسیبی به تجهیزات نمیرساند. یو پی اس با THD بالا در بار زیاد بسیار مهم است زیرا انرژی زیادی را برای حفظ بار به عنوان گرما از دست میدهد. شما باید به هارمونیک ها در نکات زیر توجه کنید: ولتاژ ورودی، ولتاژ خروجی، جریان ورودی و جریان خروجی.

 

فیلترهای یوپی اس : 

هر سیستم یو پی اس دارای سه فیلتر میباشد: ورودی، رکتی فایر، خروجی. فیلترها معمولا برای حذف موج های اضافی در مقاومت، سلف و خازن تنظیم میشوند. اسکن های حرارتی معمولا سلف های معیوب را نشان میدهند و خازن ها نیز بیشتر در معرض خطر میباشند. خازن زمانی که بیش از حد تحت فشار یا به مدت طولانی خشک بماند در معرض انقباض و نشت اکلترولیت قرار میگیرد. بطور گسترده در یو پی اس های سه فاز عملا صدها خازن بصورت سری در آن تعبیه شده است بنابراین تشخیص خازن معیوب بسیار دشوار و وقت گیر میباشد. ایجاد تعادل نسبی بطور ساده بررسی فیلتر یکپارچه است.

 

تست بار پاسخ گذرا :

تست بار پاسخ گذرا همانند نوسانات لحظه ای بزرگ بار، در یو پی اس شبیه سازی شده است. یو پی اس ولتاژ و فرکانس خروجی را بدون نوسان انتقال میدهد. تست پاسخ به نوسانات بار و مقایسه آنها با مشخصات اصلی باعث میشود که یو پی اس سالم بماند. برای مشاهده پاسخ به نوسانات بار توسط اسیلوسکوپ بار به خروجی یو پی اس وصل میشود تا سه فاز ولتاژ همراه با یک فاز جریان را کنترل کند. زمانی که بار حذف میشود شما میتوانید تاثیرات را بر روی شکل موج ولتاژ ببینید. ولتاژ اعمالی نباید بیشتر از 8% نوسان داشته باشد. شما میتوانید این تست را برای از از دست دادن توان ورودی AC و اندازه گیری ورودی AC انجام دهید. تست را  با افزایش توان های زیر انجام دهید:

  1. 0% - 50% - 0%
  2. 25% -75% -25%
  3. 50% -100% -50%

 

تست خطای ماژول :

باید سیستم های چندرسانه ای نیز تست شود تا مطمئن شویم که سیستم در صورت خرابی یک ماژول به حفظ بار حساس ادامه می دهد. با اعمال بارکامل یک ماژول باید به عنوان معیوب شبیه سازی شود. سیستم باید ادامه بار را بدون نوسان ولتاژ و فرکانسی که توسط یک اسیلوسکوپ ضبط میشود ادامه دهد. تست هر ماژول بسادگی انجام میگیرد. خرابی همه ماژول ها باعث میشود که سیستم به بای پس انتقال یابد.

 

تست باتری های معیوب :

اخرین کار باید تست باتری های خراب باشد. بعضی از باتری ها شاید در معرض خطرات ناشناخته باشد. تست مهم باتری برای مشاهده دما، ولتاژ و جریان در شرایط زیر بار است. نوسان ولتاژ از سلولی به سلول دیگر به معنی خرابی باتری میباشد. تست بار به نوع باتری که به یو پی اس متصل است بستگی دارد. باتری های مرطوب قوی تر هستند ومیتوانند یک سال بین تست کامل تخلیه باتری قرار بگیرند. باتری های قابل تنظیم کاملا تحت فشار باتری های معیوب قرار می گیرند، بنابراین باید آنها هرچند وقت یکبار تست شوند. برای انجام تست دشارژ، باید به طور  مداوم ولتاژ سلول باتری به صورت دستی یا با یک مانیتور سلولی بررسی شود. زمانی که باتری دیگر نتواند باتوجه به طراحی خود (به عنوان مثال، 15 دقیقه) یا 80٪ ظرفیت نامی است دشارژشود ، باید باتری کامل جایگزین آن شود.

برای تست و تعمیر و نگهداری یو پی اس باید یک گروه مهندس باتجربه استخدام شود. با توجه به این که آزمایش کامل یو پی اس پر هزینه و وقت گیر میباشد، ولی هزینه های ناشی از تلفات غیرمنتظره به مراتب بیشتر از هزینه های تست میباشد.

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید