خرید یو پی اس برای کامپیوتر

خرید یو پی اس برای کامپیوتر

۱۳۹۷ ۲۳ دی
0 نظر ثبت شده

انتخاب بهترین یو پی اس برای کامپیوتر و سیستم های شبکه

انتخاب یک یو پی اس ( UPS )  یا یک باتری پشتیبان برای کامپیوتر شما نباید کار خیلی پیچیده ای باشد، اما انتخاب بهترین یو پی اس که متناسب با سیستم مک یا کامپیوتر شخصی شما باشد خیلی سخت تر از آن است که انتظار دارید. ما به شما کمک می کنیم تا بهترین انتخاب یو پی اس را داشته باشید.
یک یو پی اس از اجزای مهم یک سیستم محاسباتی و رایانه ای است. درست مانند این است که با استفاده از پشتیبانی گیری از اطلاعات ذخیره شده روی کامپیوترتان محافظت کنید، یو پی اس از سخت افزار کامپیوتر در برابر هر اتفاقی مانند قطع جریان برق و افت و خیز ولتاژ که باعث آسیب رسیدن به سیستم کامپیوتری می شود، محافظت می کند. با استفاده از یو پی اس حتی در قطع جریان برق همچنین می توانید به انجام کارهای خود با کامپیوتر ادامه دهید.
با استفاده از همین اطلاعات ما بررسی می کنیم که کدام یو پی اس با کدام توان و اندازه برای سیستم کامپیوتر شما یا مقابله با هر مشکل احتمالی برای هرکدام از تجهیزات الکتریکی که می خواهید در برابر قطعی جریان برق از دستگاه مورد نظر محافظت کنید، مناسب می باشد .

قبل از اینکه با ما همراه شوید، یک تعریف در مورد نوع دستگاه خودتان را در نظر بگیرید که می خواهید از یو پی اس استفاده کنید. دستگاه هایی مانند کامپیوترها و دستگاه های صوتی و تلویزیون ها و اکثر تجهیزات الکتریکی در اولویت اتصال به یو پی اس قرار دارند. دستگاه هایی با موتور های القاگر بزرگ به دستگاه های یو پی اس مخصوص و با انواع سایزهای مختلف نیاز دارند. اگر مطمئن نیستید که دستگاه شما نیاز دارد  به یو پی اس متصل شود یا نه، بهتر است با تولید کننده یو پی اس درباره سیستم خود صحبت کنید.

 

یو پی اس چه کاری برای شما انجام می دهد؟

انتخاب یو پی اس برای  تجهیزات کامپیوتر از دو سرویس اصلی محافظت می کند. در حالت کلی شرایطی مانند کاهش ولتاژ AC و یا کاهش فرکانس و نوسانات و افت و خیز ولتاژ و نویز که می تواند سیستم کامپیوتر شما را مختل کند و یا به آن آسیب برساند. دستگاه یو پی اس دارای جریان برق موقت می باشد که از سیستم کامپیوتر و تجهیزات الکتریکی خانه یا اداره هنگام قطع جریان برق پشتیبانی می کند.
برای اینکه یو پی اس کار خود را انجام دهد، باید توان موردنیاز دستگاه ها اندازه گیری شود تا قدرت کافی برای دستگاه های متصل شده به یو پی اس فراهم شود. اندازه گیری مورد نظر شامل باید حداقل توان مورد نیاز برای اجرای دستگاه های شما و همچنین مدت زمانی که می خواهید باتری UPS از تجهیزات الکتریکی شما پشتیبانی کند.
برای اینکه سایز یو پی اس مورد نیاز خود را تعیین کنید ابتدا باید میزان توان مورد استفاده همه دستگاه های متصل به یو پی اس را محاسبه کنید و سپس باید زمان پشتیبانی جریان برق را مشخص کنید که می خواهید تجهیزات الکتریکی متصل به یو پی اس را در شرایط  نامساعد و قطعی جریان برق پشتیبانی شوند. اگر می خواهید دستگاه های زیادی را برای پشتیبانی هنگام قطع جریان برق به یو پی اس وصل کنید باید یو پی اس با توان بالا انتخاب کنید.

 

توان سیستم کامپیوتر را بسنجید

انتخاب اندازه توان مورد نیاز برای سیستم کامپیوتری شما می تواند کمی هول برانگیز باشد، به ویژه اگر شما به سایت های فروشگاه یو پی اس مراجعه کنید، خواهید دید که کلی جدول و مقاله سعی می کنند تا به شما کمک کنند تا بهترین نوع یو پی اس متناسب با سیستم کامپیوتری خود را انتخاب کنید.
یکی از مهمترین کمیت هایی که باید بدانید، مقدار توانی است که سیستم یو پی اس شما نیاز دارد که دریافت کند. واحد توان مصرفی ژول بر ثانیه می باشد که با مشخصه بین المللی (SI) تعیین می شود. توان مصرفی موردنیاز هر دستگاه با استفاده از ضرب ولتاژ در جریان (W = V x I) بدست می آید. در حوزه کاری ما مدارهمان دستگاه هایی هست که به یو پی اس متصل می شود: مانند کامپیوتر و مانیتور و هر وسیله جانبی دیگر.
اکثر دستگاه های الکتریکی دارای برچسب اطلاعات هستند که روی دستگاه چسبانده می شود و تمامی اطلاعات ازجمله ولتاژ و آمپر و توان مصرفی بر روی برچسب نوشته شده اند. برای اینکه توان کل مصرفی موردنیاز را محاسبه کنید ابتدا توان هر دستگاه را با فرمول گفته شده بدست آورید و سپس توان های همه دستگاه ها را با هم جمع بزنید. این مقدار حداکثر توانی است که برای تامین دستگاه های متصل نیاز دارید. اما مشکلی که در استفاده از این مقدار عدد وجود دارد این است که شامل توان مصرفی واقعی مورد استفاده سیستم کامپیوتر شما نمی شود. بطور مثال درنظر بگیرید که همه این توان ها برای انجام کارهای ساده و ابتدایی توسط کامپیوتر شما می باشد و اگر شما بخواهید در زمان پشتیبانی یو پی اس، عملیات زیاد و سنگینی انجام دهید  کاملا طبیعی به نظر می رسد که به توان بیشتری نیاز خواهید داشت. 
اگر شما به دستگاه قابل حمل وات سنج دسترسی داشتید، می توانید به کامپیوتر و دستگاه های جانبی وصل کنید تا بطور مستقیم توان مصرفی را محاسبه کند. همچنین می توانید از ماکزیمم توان یا متوسط توان که  با دستگاه وات سنج بدست می آورید، استفاده کنید. اگر شما از یو پی اس استفاده کنید که حداکثر توان مصرفی شما را تامین کند، دیگر جای هیچ نگرانی نیست و می توانید بدون استرس دستگاه مورد نظر خود را تهیه کنید.بخ این مورد نیز توجه داشته باشید که وقتی از حداکثر توان یو پی اس استفاده نمی کنید، توان اضافی دور ریخته نمی شود بلکه می توانید به مدت طولانی تر دستگاه کامپیوتر خود را روشن نگهدارید.
با استفاده از مقدار متوسط توان می توانید یک UPS را در اندازه ای دقیق تر برای نیازهای خود انتخاب کنید وهزینه های نگهداری از آنچه که از حداکثر مقدار توان نیاز دارد، کمی پایین تر خواهد شد. 


میزان VA

در حال حاضر شما درمورد سطح توان سیستم کامپیوترتان و لوازم جانبی آن اطلاعات لازم را دارید، احتمالا فکر کنید که الان می توانید یو پی اس مورد نظر خود را تهیه کنید درحالی که اگر به دستگاه های یو پی اس توجه کنید خواهید فهمید که دستگاه های یو پی اس از توان برای تعیین اندازه خود استفاده نمی کنند (حداقل بصورت مستقیم بر روی دستگاه درج نمی شود) ، به جای توان از مشخصه ولت - آمپر (VA ) استفاده می کنند.
مشخصه ولت – آمپر برای اندازه گیری میزان جریان در مدار جریان متناوب ( AC ) مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع چون کامپیوتر و لوازم جانبی از جریان متناوب ( AC  ) و برق شهری استفاده می کنند پس در نتیجه مشخصه اصلی برق شهر نیز با ولت – آمپر تعیین می شود.
بعنوان مثال درنظر بگیرید که اگر توان مصرفی سیستم کامپیوتر و لوازم جانبی آن کلا  800 وات باشد سپس حداقل میزان ولت – آمپر مورد انتظار از یو پی اس 1,280  خواهد بود ( 800* 1.6). شما می توانید این عدد را به نزدیک ترین عدد که در استاندارد یو پی اس های موجود در بازار می باشند، گرد کنید و از یو پی اس 1,500 VA که در بازار مرسوم می باشد، استفاده کنید.
حداقل سطح ولت – آمپر (  VA) تنها مشخصه برای تهیه نوع یو پی اس می باشد که می تواند میزان جریان برق موردنیاز سیستم کامپیوتر شما را تامین کند اما شامل این گزینه نمی باشد که چه مدت قادر خواهد بود که سیستم کامپیوتر شما را روشن نگه دارد.

 

زمان اجرای یو پی اس

در نتیجه شما فهمیدید که توان مصرفی سیستم کامپیوتر شما چه مقدار است و همچنین آموختید که چگونه میزان توان مصرفی دستگاه ها را برای تعیین میزان
ولت – آمپر دستگاه یو پی اس تبدیل کنید تا مطمئن شوید که یو پی اس به راحتی از سیستم کامپیوتری شما پشتیبانی می کند. الان باید مدت زمان مورد نیاز برای پشتیبانی را محاسبه کنید.
وقتی که از زمان اجرای یو پی اس صحبت می کنیم منظورمان این است که دستگاه یو پی اس در مدت زمان قطعی برق با توان مصرفی مورد انتظار شما چه مدت قادر خواهد بود که از سیستم کامپیوتری شما پشتیبانی کند.
برای محاسبه زمان اجرا، شما نیاز دارید که حداقل میزان ولت – آمپر و ولتاژ باتری و میزان آمپر – ساعت (ah) هر باتری و بازدهی دستگاه یو پی اس  را بدانید.
متاسفانه، مقادیر مورد نیاز به ندرت از طرف تولید کننده یو پی اس قابل دسترس هستند، هر چند گاهی اوقات در داخل کتابچه راهنمای کاربر یا مشخصات فنی UPS نوشته می شود.اگر می خواهید از مقدارها مطمئن شوید با استفاده از فرمول های زیر زمان اجرای یو پی اس را پیدا کنید. سخت ترین کار پیدا کردن میزان بازدهی یو پی اس است که در اکثر مواقع اگر نتوانستید از بازدهی یو پی اس مورد نظر اطلاع پیدا کنید می توانید  میزان بازدهی را 90 درصد یا 0.9 قرار دهید زیرا میزان بازدهی یو پی اس های مدرن  در همین حدود می باشد. اگر شما نتوانستید تمام پارامتر های مورد نیاز برای محاسبه زمان اجرا را پیدا کنید، می توانید به سایت تولید کننده یو پی اس مراجعه فرمایید و زمان اجرای یو پی اس مورد نظر را پیدار کنید.
به طور مثال یک دستگاه یو پی اس ups-1000-necron-SP با استفاده دو عدد باتری 7 ah با بازدهی 0.6 می تواند یک کامپیوتر با توان مصرفی 200 وات را برای 50 دقیقه روشن نگه دارد.

 

در نظر گرفتن ویژگی های اضافی یو پی اس

یکی دیگر از مواردی که هنگام تهیه یو پی اس نیاز دارید که بدانید، درمورد باتری یو پی اس می باشد. سرمایه گذاری برای تهیه یو پی اس در درجه اول سرمایه گذاری برای حفاظت از اطلاعات کامپیوتری شما می باشد. یو پی اس تنها یک عضو قابل تعویض دارد که آن هم باتری می باشد که در دوره زمانی مشخص باید تعویض شوند. به طور متوسط باتری یو پی اس قبل از آنکه تعویض شود، حدود 3 تا 5 سال عمر دارد.
دستگاه های یو پی اس به صورت دوره ای باید تست شوند تا از میزان توان باتری ها برای تامین جریان برق مورد نیاز سیستم کامپیوترتان مطمئن شوید. همۀ دستگاه های یو پی اس باید هنگام تعویض باتری ها به روند کار خود ادامه دهند و از توقف تجهیزات الکتریکی و کامپیوتری شما جلو گیری کند، این کار زمانی اتفاق می افتد که یو پی اس از دستگاه بای – پس (Bypass) استفاده کند. 
دستگاه بای – پس (Bypass) زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که اگر مشکل یا خرابی داخل دستگاه یو پی اس پیش آمد و همچنین نیازی به تعویض باتری ها بود ، این دستگاه شروع به کار می کند و جریان مصرفی تجهیزات الکتریکی شما را تامین می کند.

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید