انتخاب یو پی اس( نوع و ظرفیت ) بخش دوم

انتخاب یو پی اس( نوع و ظرفیت ) بخش دوم

۱۳۹۹ ۰۶ آبان
0 نظر ثبت شده

انتخاب یو پی اس(انتخاب و نگهداری):

با قطعیت میتوان گفت که یو پی اس در کنار دستگاه هایی که در بخش اول ارائه شد، دارای همه گزینه های مناسب برای رفع نیازهای منبع تغذیه بارهای الکتریکی می باشد. به ویژه تجهیزات حساسی چون تجهیزات پزشکی. درواقع هرکدام به تنهایی یا در کنار هم دارای قابلیت های تنظیم و تامین برق تمیز هستند. تعیین اینکه کدام راه حل در طولانی مدت از نظر اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود بستگی زیادی به نیاز به پشتیبانی برق ، ظرفیت سیستم و صلاحیت  نگهداری بار دارد.

در نهایت ، برای انتخاب مناسب ترین نوع سیستم UPS باید تمام عواملی را که قبلا مورد بحث قرار گرفتند ، در نظر بگیرید: مشخصات بار ، مشکلات کیفیت برق ، اندازه سیستم و عمر باتری. اگر ظرفیت پشتیبان گیری یو پی اس کم باشد یعنی توان بارهای مصرفی کمتر از توان یو پی اس باشد و برق تمیز با کیفیت بالا ضروری نباشد UPS لاین اینترکتیو یا حتی یک تنظیم کننده ولتاژ اتوماتیک گزینه های نسبتاً کم هزینه ای هستند. این دستگاه ها از ژنراتورها پشتیبانی می کنند تا از اسیب رسیدن به بارها به علت افزایش ولتاژ ، افت یا  نوسان ولتاژ محافظت کنند.

در مورد تجهیزات حساس آزمایشگاهی ، پزشکی یا IT ، یک سیستم یو پی اس با تکنولوژی تبدیل دوگانه (آنلاین) ضروری است. گرچه این سیستم ها نسبت به یو پی اس های آفلاین یا لاین اینترکتیو گران تر و کارآیی کمتری دارند ، اما توانایی آنها در محافظت از تجهیزات حساس در برابر آسیب بی نظیر است. برای بارهای زیاد ، چرخ دنده اینرسی ممکن است به عنوان جایگزینی برای پشتیبان گیری باتری در یو پی اس آنلاین باشد. به طور کلی نگه داشتن چرخ دنده قابل اطمینان تر و راحت تر از باتری است ، اما زمان پشتیبان گیری خیلی کمتری دارد، حدود چند دقیقه.

سیستم های UPS با باتری داخلی، راه حل مناسبی برای تامین برق اضطراری تجهیزات الکتریکی که نیاز به پشتیبانی برق بیشتری دارند نیستند. زیرا آنها برق را برای فواصل کوتاهی از قطع برق اصلی یا منبع تغذیه ژنراتور تأمین می کنند، پشتیبانی آن معمولاً بیش از 30 دقیقه نیست. به همین دلیل برای تجهیزات حساسی که نیاز به پشتیبان گیری برق بیشتری دارند یو پی اس با باتری خارجی معرفی می کنند. چون هم ظرفیت بالاتری دارند و هم می توانند با استفاده از باتری هایی با آمپر بالاتر زمان نگهداری بالاتری داشته باشند.

 

تعمیر و نگهداری:

تعمیر و نگهداری مورد نیاز برای سیستم های UPS به طور کلی کم است. معمولا سلامت باتری بیشترین تاثیر بر عملکرد کلی سیستم UPS را دارد. بنابراین تضمین توانایی UPS برای تأمین برق و زمان نگهداری لازم به عملکرد خوب باتری بستگی دارد. نگهداری باتری های UPS مستلزم تمیزکاری و آزمایش دوره ای و همچنین تعویض مناسب در پایان عمر باتری است.

اکثر سیستم های UPS از باتری های اسید سرب و اسید مهر و موم شده استفاده می کنند که به نگهداری کمتری نیاز دارند. به طور کلی این باتری ها به نگهداری ساده ای مانند تأیید محکم بودن اتصالات باتری و از بین بردن خوردگی یا زنگ زدگی نیاز دارند.

همچنین مهم است که هر از گاهی سلامت باتری را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که ظرفیت کافی برای تامین برق بارهای الکتریکی متصل به یو پی اس را دارد. سیستم های UPS متصل به نرم افزار نظارت(نرم افزار مانیتورینگ یو پی اس) به طور مداوم اطلاعات مربوط به وضعیت شارژ و سایر پارامترهای نشان دهنده سلامت و عملکرد باتری را ردیابی می کنند. سیستم های کوچک تر یو پی اس معمولاً دکمه "تست" دارند که جهت اطلاع از سلامت باتری تعبیه شده است.

عمر باتری های UPS مانند اکثر باتری های اسید سرب حدوداً 3-5 سال است. عمر واقعی باتری بستگی زیادی به عملکرد و شرایط محیطی مانند فرکانس و عمق تخلیه و دمای محیط دارد. این عوامل را می توان از طریق انتخاب UPS با ظرفیت مناسب مدیریت کرد .

استاندارد های یو پی اس:

 

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید