باتری های اسید سربی ( sla)  چه نوع باتری هستند.

باتری های اسید سربی ( sla) چه نوع باتری هستند.

۱۳۹۸ ۰۱ خرداد
0 نظر ثبت شده

باتری های اسید سربی ( sla)  که به باتری های vrla  ، باتری های اسیدی سربی با دریچه ی دارای قابلیت تنظیم نیز معروف اند، دارای ویژگی های زیر هستند :
نیاز به تعمیر و نگهداری ندارد
نشتی ندارد
و نیاز به تثبیت موقعیت ندارد


این باتری های با یک تهویه ی امنیتی مناسب تجهیز شده اند که در زمان فشار داخلی گاز آزاد کنند . این باتری ها بسیار کاربردی هستند و در تجهیزات بسیاری مانند : سیستم های هشدار خانگی ، سیستم های پشتیبانی و بک آپ ، ژنراتور ها ، چراغ قوه ها، نور افکن ها ، تجهیزات تمرینات ورزشی ، موتور سیکلت ها ، خودرو های همه جا رو ، اسباب بازی ها و بسیاری وسایل دیگر مورد استفاده قرار می گیرند .

 

معنی اصطلاح ولت ها و آمپر ساعت چیست؟ ( مثلا باتری 12 ولت 28 آمپر ساعت )

هر باتری بر حسب دو رنج معرفی می شود : ولت و آمپر ساعت
ولتاژ ،  واحد اندازه گیری ولتاژ الکتریکی باتری است . ( انواع مختلفی از باتری ها وجود دارند برای مثال 2 ولت ، 4 ولت ، 6 ولت ، 8  ولت ، 12 ولت ، 14 ولت )
آمپر ساعت میزان انرژی ای است که یک باتری می تواند ذخیره کند .

 

آیا ظرفیت باتری ای که تعویض می کنیم باید با ظرفیت باتری اورجینال یکسان باشد ( AH ) یا می تواند متفاوت باشد ؟ چطور باید انتخاب کنیم؟

در برخی موارد ، جایی که ابعاد فیزیکی اجازه می دهند ، می توانید باتری تان را با یک باتری که از نظر آمپر در مقیاس بالاتری قرار دارد جایگزین کنید . برای مثال اگر یک باتری 12  ولت و 7.2 آمپر ساعت دارید می توانید آن را با یک باتری 12 ولت که 9 آمپر ساعت است جایگزین کنید  تا مدت زمان بیشتری کار کند .
باتری هایی با مقیاس بزرگ تر از این از نظر فیزیکی به جای باتری مذکور نمی توانند استفاده شوند چرا که از نظر ابعاد فیزیکی همخوانی نخواهند داشت .
اما ولتاژ باتری هایی که تعویض می شوند باید با ولتاژ باتری هایی اولیه حتما باید یکسان باشند .
در مثالی که در بالا ذکر شد گفتیم که می توانیم برای اینکه مدت زمان استفاده از باتری را افزایش دهیم می توانیم باتری 12 ولت 7.2 آمپر ساعتی را با باتری 12 ولت 9 آمپر ساعتی تعویض کنیم اما حتما باید در تعویض باتری به این نکته توجه کنیم که باتری دوم حتما 12 ولت باشد درست مثل باتری اولیه .

 

باتری های(sla) معمولا چه مدت قابل استفاده هستند ؟

به طور کلی اکثر این باتری ها در مدت سه تا پنج سال قابل استفاده هستند و این موضوع وابسته به عواملی مانند : کاربرد های باتری ها ، روش های شارژ کردن آن ها ،، و دمایی که در آن فعالیت می کند وابسته است . معمولا این باتری ها در چرخه ای ما بین 300 الی 500 طول عمر مفید دارند .
باتری هایتان را قبل از ذخیره سازی شارژ کنید .
باتری های SLA  را هیچ وقت در حالت شارژ و یا دشارژ نصفه و نیمه نگهداری نکنید . چرا که احتمالا این موضوع به طور همیشگی باعث آسیب دیدن به باتری تان خواهد شد .

 

عمر مفید باتری های اسید سربی چقدر است ؟

به طور طبیعی طول عمر باتری های SLA  در طول زمان کاهش می یابد . اگر به طور منظم این باتری ها شارژ نشوند ، میزان ظرفیت اصلی باتری ممکن است از بین برود . باتری های SLA در هر ماه به طور متوسط به میزان سه درصد دچار کاهش در عمیر مفیدشان می شوند . مرکز باتری یو پی اس توصیه می کند که باتری های SLA را هر سه ماه یکبار چک آپ کنید و شارژ های لازم را انجام دهید . هیچ وقت باتری های sla  برای بیشتر از شش ماه بدون اینکه شارژ مجدد شان انجام شود رها نکنید .
این باتری ها را همیشه در محیط های خشک و خنک نگهداری کنید . به طور کلی  یک باتری در حالت عادی در مدت شش ماه تا یک سال  نباید علایم خرابی نشان دهد .

 

منظور از " اثر حافظه " در باتری  چیست ؟

باتری های sla  از اثرات حافظه آسیب نمی بینند . باتری های sla  را هرگز به طور کامل تخلیه نکنید .

اثر حافظه معمولا با عنوان باتری تنبل نیز شناخته می شوند . این اثر در باتری هایی که قابلیت شارژ دارند ممکن است اتفاق بی افتد و در این صورت باتری هر بار مقدار شارژ کمتری را نسبت به قبل در خود ذخیره می کند .
معنی اصلی این کلمه به گروهی از باتری های نیکل کادمیوم بر میگردد که میزان ظرفیت بالای انرژی شان در صورتی که بعد از یک دوره استفاده از آن مجددا شارژشان کنیم ، کاهش می یابد .باتری هایی که با این گونه از مواد شیمیایی ساخته شده اند باید ابتدا به طور کامل شارژشان تخلیه شود ، سپس دوباره شارژ شوند .
باتری های اسید سربی حافظه ندارند و زمانی که در حالت شارژ کامل هستند ، عملکرد بهتری دارند .
هرچه قدر کمتر باتری اسید سربی تان را تخلیه ی شارژ کنید ، به همان اندازه طول عمر آن افزایش می یابد . هیچ وقت باتری های اسید سربی تان را وقتی به طور کامل شارژشان تخلیه شده به حال خود رها نکنید . و حتما بعد از استفاده آن ها را مجددا شارژ نمایید .

 

باتری اسید سربی من متورم شده و یا برآمدگی دارد. چه کاری باید انجام دهم ؟

باید هرچه سریع تر باتری را از تجهیزاتی که به باتری متصل است جدا کرد . در صورتی که باتری بیش از حد شارژ شود دچار تورم می شود . در صورتی که این شارژ اضافی زیاد شود باعث داغ کردن باتری می شود . این گرم شدن باعث می شود تا باتری جریان بیشتری را از خود عبور دهد که این موضوع خود باعث افزایش گرما می شود . این چرخه ی گرم شدن باند حرارتی نامیده می شود و قادر است باتری را به سرعت به طور کامل در عرض چندین ساعت نابود سازد . تنها دلیل متورم شدن باتری ها همین گرما است .
این باتری دیگر قابل استفاده نیست و باید آن را به مرکز بازیافت باتری ها تحویل داده و باتری تان را هرچه سریع تر با یک باتری دیگر تعویض نمایید .

 

باتری من تا چه مدت کار خواهد کرد ؟

مدت زمانی که یک باتری کار می کند ، بر اساس توانی که تجهیزات متصل به باتری نیاز دارند و ظرفیت باتری و مدت زمان کارکرد باتری متفاوت هستند . هر دستگاهی با دستگاه دیگر متفاوت است برای این که به یک جواب دقیق تر برسید بهتر است با خدمات پس از فروش تجهیزات مورد استفاده تان تماس بگیرید تا میزان زمانی که تجهیزتتان توسط یک باتری با ظرفیت خاص ، عمل می کنند را بفمید .

 

منظور از باتری های " هوشمند " و " غیر هوشمند " چیست ؟

باتری های هوشمند دارای یک مدار داخلی هستند که به آن ها اجازه میدهد تا با سیستم های یو پی اس ، دستگاه ها ، نمایشگر ها ، ولتاژ های خروجی و دما در ارتباط باشند .
آیا باتری های اسید سربی قابلیت شارژ مجدد دارند ؟
بله بیشتر این باتری ها قابلیت شارژ مجدد دارند .
شرکت پشتیبانی سیستم های هشدار من گفته اند که یک تکنسین ارسال می کنند تا باتری های سیستم های من را تعویض کند ، آیا برای صرفه جویی در هزینه ها می توانم این کار را خودم انجام دهم ؟
بله مسلما می توانید این کار را خودتان در خانه بدون حضور تکنسین ها انجام دهید . این کار حتی کمتر از 5 دقیقه از وقتتان را خواهد گرفت . اما بعد از اینکه باتری ها را تعویض کردید باید با شرکت ارائه دهنده ی سیستم های هشدارتان تماس بگیرید تا از پانل سیستم هشدارتان خطاها را پاک کنند .
 این فرایند بسیار ساده است و بدون نیاز به تکنسین می توانید آن را انجام دهید .

من در زمستان ماشین حمل در گلف خود را بدون اینکه باتری آن را شارژ کنم در پارکینگ انبار کردم و اکنون باتری آن شارژ نمی شود آیا این موضوع طبیعی است ؟


باتری برای مدت زمان طولانی به صورت تخلیه ی شارژ نگهداری شده است و اکنون قادر به نگهداری شارژ مجدد نیست .  احتمال دارد که باتری تان کریستالیزه شده باشد و به همین علت توانایی ذخیره سازی شارژ ندارد . این باتری باید تعویض شود . اگر می خواهید ماشین حمل در گلفتان را برای زمستان در انبار بگذارید  اطمینان حاصل کنید که قبل از این کار باتری آن به طور کامل شارژ شده و حتما از سیستم  شارژر جدا شود و باتری را در محلی خشک و خنک نگهداری کنید . در صورتی که باتری از سیستم شارژر جدا نگردد فرایند تخلیه ی شارژ آن سریع تر از حالت عادی اتفاق می افتد .

 

باتری

 

ماشین حمل گلف من از باتری 12 ولت 18 آمپر ساعتی استفاده می کند آیا می توانم برای اینکه باتری مدت زمان بیشتری نیاز را تامین کند آن را با یک باتری 12 ولت 20 آمپر ساعتی جایگزین کنم ؟

بله می توانید یک باتری 12 ولت 18 آمپر ساعتی را با یک باتری 12 ولت 20 آمپر ساعتی جایگزین کنید تا مدت زمان بیشتری از بهره وری آن لذت ببرید . چرا که ابعاد این دو باتری یکسان است و از این نظر نیز به مشکل بر نخواهید خورد .
دستگاه یابنده ی ماهی در زیر آب من ، وقتی از سوی کمپانی برای من ارسال شد دارای باتری 12 ولت 7 آمپر ساعتی بود . اگر آن را با یک باتری 12 ولت 9 آمپر ساعتی تعویض کنم آیا به دستگاه خود لطمه زده ام ؟
تعویض باتری 12 ولت 7 آمپری با باتری 12 ولت 9 آمپری برای آن که به مدت زمان کارکرد بیشتری دست یابیم ، هیچ گونه مشکلی ایجاد نمی کند . چون این دو باتری دارای ابعاد یکسانی هستند و  می توان آن ها  را با هم جایگزین کرد .
بنابر این در دستگاه یابنده ی ماهی در زیر آب می توان از باتری با ظرفیت بیشتر استفاده کرد .

 

سیستم هشدار DSC من دارای یک باتری با ظرفیت 12 ولت و 4 آمپر ساعت می باشد . آیا می توانم آن را با یک باتری 12 ولت 5 آمپر تعویض کنم بدون این که سیستم هایم دچار خسارت شوند ؟

بله قطعا می توانید این کار را انجام داده و باتری فعلی تان را یک باتری 12 ولت 5 آمپر ساعتی تعویض نمایید بدون آن که هیچ گونه خسارتی در سیستم های تان ایجاد شود . افزایش آمپر باتری باعث می شود تا مدت زمان بیشتری از سیستم تان زمانی که برق شهری دچار شکل می شود ،  بهره ببرید .
 

آیا میتوانم در اسکوترم از باتری های اسیدی سربی استفاده کنم ؟ آیا می توانم از باتری هایی که برای استفاده در نورپردازی های اضطراری  و یا در سیستم های هشدار استفاده می شوند در اسکوترم استفاده نمایم ؟
برای اسکوتر های الکتریکی ( دوچرخه های الکترونیکی )  باید حتما از باتری هایی استفاده کنید که برای سیستم های حمل و نقل طراحی شده اند . از باتری های اسیدی سربی که برای سیستم های روشنیی اضطراری ، سیستم های هشدار و یا سیستم های یو پی اس طراحی شده اند باید استفاده شود . هر چقدر هم که این باتری ها خوب باشند باز برای سیستم های حمل و نقل گزینه های مناسبی نیستند  . با این حال اگر از این باتری ها استفاده کنید مسلما اسکوترتان کار خواهد کرد اما متوجه می شوید که چقدر عمل کرد آن پایین خواهد بود ، سریع تر شارژ خود را خالی خواهد کرد و زود تر و به طور همیشگی قابلیت خود را از دست خواهد داد . هم چنین این باتری ها ممکن است زودتر دچار تورم و بر آمدگی شود .
برای آن که بتوانید از دوچرخه ی الکترونیکی تان بیشتر بهره و لذت ببرید ، باید باتری های مناسب با وسیله ی مورد استفاده تان را تهیه نمایید . باتری های سربی اسیدی با کیفیت بالا که مناسب برای استفاده از دستگاه های حرکتی هستند را تهیه نمایید  . این باتری ها خیلی بیشتر از هزینه ای که پرداخت کرده اید برایتان کار خواهند کرد دیرتر خراب خواهند شد و مدت زمان بیشتری از راندن آن ها لذت خواهید برد  .

 

یو پی اس من از 4 باتری سربی اسیدی تغذیه می کنند و فکر میکنم فقط یکی از باتری ها خراب شده اند ، آیا امکان دارد که بتوانم فقط همین یک باتری را تعویض نمایم یا خیر ؟

لازم است که هر 4 باتری تعویض شوند . اگر فقط یکی از باتری ها را عوض کنید این کار باعث می شود که باتری دید پیش از موقع خراب شود . برای آنکه دستگاه تان بیشتر طول عمر را داشته باشد حتما باید هر چهار باتری را تعویض نمایید.  باتری های دیگر ممکن است به طور کامل از کار نیوفتاده باشند اما احتمالا بسیار آسیب دیده اند و به زودی به طور کامل کارکردشان از بین خواهد رفت.

 

باتری

 

هرچند وقت یکبار لازم است تا باتری های سیستم های هشدار خانگی ام را تعویض کنم؟

سیستم های هشدار مدرن در زمانی که نیاز است تا باتری ها تعویض شوند به شما اطلاع خواهند داد. در بیشتر سیستم های هشدار معمولا یک الارم بیپ وجود دارد که در بعضی از آن ها یک خطا و در بعضی دیگر یک لامپ هشدار دهنده روشن می شود

این هشدار ها معمولا نشانگر این هستند  که باتری ها دچار خطا شده اند و لازم است نسبت به تغییر این باتری ها اقدام نمایید.

معمولا باتری ها در سیستم های هشدار خانگی مدت زمان زیادی کار می کنند چرا که این سیستم ها توان زیادی از باتری ها نمیکشند ( به توان زیادی احتیاج ندارند)

این باتری ها در هر جایی که استفاده شوند معمولا بین چهار تا هفت سال کارایی دارند. و حتی گاهی دیده شده که مدت زمان بیشتری هم کار کنند.

 اما برای آن که یک الگوی صحیح داشته باشیم بهتر است هر پنج سال یک بار نسبت به چک کردن یاتری ها اقدام نمایید..

 

آیا می توانم از شارژر اتومبیلم برای شارژ کردن باتری های کوچک اسید سربی استفاده کنم؟

هرگز از این شارژر ها برای شارژ کردن باتری های کوچک استفاده نکنید. این شارژر ها برای شارژ کردن باتری های اسید سربی بزرگ تری طراحی شده‌اند و از جریان بسیار بالایی برای شارژ استفاده می کنند.  برای باتری های شش ولت و پنج آمپر و یا دوازده ولت نه آمپر،  این مقدار جریان بسیار زیاد است. اگرچه این شارژر ها باتری های تان را شارژ می کنند اما طول عمر آن ها را کاهش میدهند و حتی ممکن است برای همیشه آن را از کار بیاندازند.

برای شارژ  کردن باتری  های اسید سربی کوچک حتما یک شارژر مناسب این نوع از باتری ها را تهیه کنید که از جریانی حول و حوش یک آمپر استفاده می کند. 

استفاده از یک شارژر تدریجی  برای شارژ کردن باتری های اسید سربی  گزینه ی بسیار مناسبی است. اگرچه این شارژر ها در مدت زمان  طولانی تری باتری هایتان را شارژ می کنند اما از این نظر مطمئن هستند که باتری هایتان برای مدت طولانی تری سالم بوده و کارایی شان از بین نخواهد رفت

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید