تفاوت باتری ماشین با باتری یوپی اس

تفاوت باتری ماشین با باتری یوپی اس

۱۳۹۷ ۰۶ آذر
0 نظر ثبت شده

 

در بین  بسیاری از مردم سوالی مبنی بر استفاده از باتری خودرو در اینورتر ها و یو پی اس ها به وجود می آید. به وسیله این مقاله سعی می کنیم  شک و تردیدهای  کاربران و برخی از متخصصان را رفع کنیم.

تفاوت بین باتری یو پی اس و باتری های خودرو در چیست؟

این یک سوال رایج در مورد انتحاب باتری برای UPS هست که بیشترخریداران، نمایندگی های فروش  باطری و نمایندگی های یوپی اس قادر نیستند به راحتی پاسخگوشوند. برای پاسخ به این سوال :

تفاوت عظیمی  بین این دونوع باتری( باتری ساخته شده برای اتومبیل و کامیون ها و باتری ساخته شده برای یو پی اس ها و اینورترها ) وجود دارد. برای اینکه تفاوت های اساسی این دو نوع باتری را درک کنیم ، بایستی اطلاعات لازم از کارکرد هر دو نوع( باتری های خودرو و باتری های یو پی اس) را داشته باشیم.

باتری های خودرویی( به عنوان مثال: صبا باتری) برای تامین مقدار بسیار زیادی از جریان ها برای مدت زمان بسیار کوتاه، معمولا فقط چند ثانیه صرفا جهت راه اندازی موتور طراحی شده اند. تنها هدف از باتری خودرویی این است که یک بار هنگام شروع به کار موتور، آن را روشن کند ، دینام در وسیله نقلیه کار محافظت را انجام می دهد و همچنین به سرعت باتری را شارژ کرده و دوباره به حالت پتانسیل کامل بر می گرداند. از این رو به این نوع باتریها، باتری استارتی نیز گفته می شود.

 

از سوی دیگر، باطری های یو پی اسی ( مثلا باتری یو پی اس نیروسان) طراحی شده اند تا مقدار کمی از جریان را به طور مداوم برای مدت های طولانی تر ارائه دهند.  یو پی اس ها و اینورتر ها جریان DC را به جریان AC تبدیل میکنند،زیرا تقریبا همه ی تجهیزات برقی محیط اطراف ما با جریان AC  کار میکنند. برای این منظور ، باطری های یو پی اس در طول زمان بسیار طولانی تخلیه می شوند. در مقایسه با باتری های خودرویی پتانسیل بسیار پایین تری دارند. برای همین باتری های یو پی اس و اینورتور به عنوان  باتری های "دیپ سایکل" نیز شناخته میشوند .  با توجه به بالا بودن هزینه ساخت باتری برای یو پی اس، قیمت باتری های یو پی اسی نسبت به قیمت باتری های خورویی بالاتر می باشد.

در مورد ساختار باتری، این  دونوع باتری به طور قابل توجهی متفاوت طراحی شده اند، باتری های خودرو شامل تعداد زیادی ورق نازک هستند . باتری های خودرو سطح بالایی از صفحات را برای واکنش با الکترولیت فراهم می کند تا سریعا جریان راه اندازی به میزان بیشتری تولید شود.

در حالی باتری های یو پی اس که از تعداد کمتری از صفحات تشکیل شده اند. حجم الکترولیت ها در باتری یو پی اس بیشتر  و بنابراین واکنش شیمایی آرامتر شده ولی زمان تولید جریان توسط کل باتری ، بیشتر می شود. این باعث می شود که باتری های اینورتر یک مقدار ثابت از جریان را برای دوره های طولانی فراهم کنند. تامین این جریان ثابت باعث می شود در بحث هزینه های تمام شده؛ قیمت باتری یو پی اس بیشتر از باتری ماشین باشد. بنابراین بالا بودن قیمت فروش باتری های یو پی اس، منظقی به نظر می آید.

 

 

باتری های یو پی اس  به طور معمول باتری های دیپ سایکل ( چرخه عمیق) نامیده می شوند. صفحات باطریUPS حتی در شرایط تخلیه عمیق آسیب نخواهد دید. اما باطری اتومبیل کاملا متفاوت از باتریهای چرخه عمیق است، اگر باتری خودرو کاملا تخلیه شود، قطعا به صفحات سرب آن آسیب می رساند و عمر باتری را کاهش دهد. کیفیت پلیت های باتری UPS نسبت به باتری ماشین باید بالاتر باشد، چون عمر باطری UPS از 3 تا 5 سال تخمین زده شده است، اما عمر باتری ماشین کمتر است. در مقایسه قیمت، شاید خرید باتری یو پی اس در مرحله اول گرانقیمت تر به نظر برسد، اما محاسبه قیمت خرید باتری نوپس ار خرابی زودهنگام باتری ماشین و نیز هزینه های حمل و نقل و نصب مجدد  باتری روی یوپی اس، می توان پی برد که خرید باتری یو پی اس مقروت به صرفه تر می باشد.

بنابراین دفعه بعد که قصد خرید باتری جدید برای یو پی اس یا اینور تان را دارید ، اطمینان حاصل کنید که نوع صحیح را خریداری می کنید. نوع نادرست باتری ممکن است زمان پشتیبان دلخواه را ارائه ندهد. به همین ترتیب، استفاده از باتری های خودرو برای اینورترها، عمر باتری را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید