تفاوت بین باطری های سربسته ی سربی با باطری های لیتیومی

تفاوت بین باطری های سربسته ی سربی با باطری های لیتیومی

۱۳۹۸ ۱۸ خرداد
0 نظر ثبت شده

چه تفاوتی بین این دو وجود دارد؟!

شاید در شبکه های اجتماعی خبری از آتش گرفتن یک کارخانه بازیافت باتری ، شنیده باشید.

معمولا اپراتورها یک باطری لیتیوم را که در اثر فشار وارده به آن تمام شده است، عامل اصلی این اتفاقات می دانند. این موضوع می تواند مربوط به مصرف کننده ای باشد که تفاوت بین باتری های سرب و لیتیوم را نمی داند. ما این پست را نوشتیم تا این موارد را برجسته کنیم. در کل یکی از نقاط ضعف باتری های لیتیومی همین مورد است.

 

تفاوت وزنی زیاد مابین سرب و لیتیم

باطری های سرب و لیتیوم ممکن است کاملا شبیه باشند. این می تواند یک شیوه بازاریابی قدیمی باشد تا مصرف کنندگان را به فناوری جدید متقاعد کند. با این حال، زمانی که آنها را انتخاب می کنید، تفاوت بیشتر نمایان می شود. باطری های سربی به خاطر وجود صفحات سرب در داخل آنها بطور قابل توجهی سنگین تر هستند.

گفته می شود تفاوت ها درتفاوت وزنی متوقف نمی شوند. باطری های سرب با برچسب "باطری اسید سرب" برچسب گذاری می شوند و علامت "Pb" را دارند. با این که باطری لیتیوم یک برچسب مخصوص به همراه نماد «Li» دارد، با اینحال متاسفانه برچسب گذاری این سیستم کامل نیست. علت کامل نبودن برچسب گذاری به این دلیل است که این اطلاعات تنها در یک طرف باتری است و ممکن است در هنگام عمودی نگه داشتن باطری، از بالا دیده نشود.

 

با این حال بزرگترین تفاوت در پایداری شیمیایی است

باطری های سرب و لیتیوم دارای ترکیبات شیمیایی متفاوت هستند. انواع اسید سرب باطری ها دارای مقاومت شیمیایی پایداری هستند. با اینحال اسید سولفوریک رقیق در داخل انسداد می تواند باعث سوزش پوست در صورت ترک یا شکاف در باطری شود. بعضی از گازهای هیدروژن فرار می توانند در طول شارژ محل مورد نظر، فرار کنند.

از طرف دیگر باطری های لیتیوم کبالت-اکسید ممکن است هنگام پرشدن بیش از حد خود آتش بگیرند. بیشتر رسانه ها  "پخش شدن آتش"  را دنبال می کنند. دانشمندان باطری، با توسعه ی مدل های بی خطرتر لیتیوم یون فسفات، باعث بهبود تکنولوژی شده اند. با این حال، این حجم از توسعه، همچنان کم است و همیشه برای مشتریان بی تجربه قابل قبول نیست.

ما تعداد زیادی باطری لیتیوم بزرگ و کوچک دیده ایم که به وضوح مشخص نیست که کدام نوع از آنها هستند. باطری های سرب و لیتیوم مورد استفاده یکسان نیستند. باید آنها قبل از انتقال به بازیافت، شناسایی و جدا شوند.

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید