تفاوت یو پی اسهای تک فاز و سه فاز

تفاوت یو پی اسهای تک فاز و سه فاز

۱۳۹۷ ۲۰ مرداد
0 نظر ثبت شده

 

 

 

اگر در دنیای برق تازه وارد هستید، احتمالا اطلاعات کمی در مورد اصطلاح فاز دارید. فاز، در ابتدائی ترین تعریف آن، عبارت است از توزیع جریان برق، که نشان می‌دهد جریان منبع تغذیه متناوب (AC) با توجه به دوره‌های زمانی متفاوت است. سه نوع منبع تغذیۀ تک فاز، دو فاز و سه فاز وجود دارد.

تک فاز معمولا «ولتاژ مسکونی» نامیده می‌شود، زیرا در خانه‌ها به صورت گسترده در دسترس است. برای مثال، مایکروفر، قهوه‌ساز و کامپیوتری که با آن کار می‌کنید. در مناطق مختلف، موارد مشابهی برای اتصال تک فاز وجود دارد از جمله این‌که برای تکمیل مدار به دو سیم نیاز دارد (یک سیم ولتاژ و یک سیم خنثی). در شکل زیر جریان در منبع تغذیه تک فاز نشان داده شده است.

 

ACشکل 1- برق تک فاز 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل 2-برق سه فاز AC

برق سه فاز شامل 3 سیم حاوی جریان یا 4 سیم (سیم‌های 3 فاز و خنثی) است، که سه جریان متناوب فراهم می‌کند که در زاویۀ فاز جدا می‌شوند. بار کل توسط سه سیم توزیع می‌شود.

 
 

سیستم یوپی‌اس- تک فاز یا سه فاز؟

دستگاه‌هایUPS در دو فرمت مختلف تک فاز و سه فاز عرضه می شوند. پیکربندی فاز مشترک برای یوپی‌اس‌ها  در جدول زیر نشان داده شده است.

 

ورودی

خروجی

نام‌گذاری

ولتاژ اصلی

تک فاز

تک فاز

1/1

220/220Vac, 60Hz

سه فاز

تک فاز

1/3

380/220Vac, 60Hz

سه فاز

سه فاز

3/3

380/380Vac, 60Hz

 

 

سیستم یوپی‌اس تک فاز (1/1)

همان‌طور که در شکل نشان داده شد، یوپی‌اس تک‌ فاز یک ورودی و یک خروجی Vac 220 دارد. نصب یو‌پی‌اس تک فاز شامل دو سیم است که ولتاژ AC یک موج سینوسی است. ولتاژ استاندارد تک فاز در کشورها و مناطق مختلف، متفاوت است.

سیستم یو‌پی‌اس سه فاز (1/3 و 3/3)

یو‌پی‌اس سه فاز می‌تواند به دو نوع سیستم یو‌پی‌اس با سه فاز ورودی سه فاز خروجی و سه فاز ورودی یک فاز خروجی تقسیم شود. اگر نیاز دارید به یک منبع سه فاز متصل شوید، باید از یک سیستم یو‌پی‌اس با پیکربندی 3/x استفاده کنید. یو‌پی‌اس 1/3 ، برق 3فاز را می‌گیرد و آن‌را به توان پایین دست یک فاز تبدیل می‌کند، در حالی‌که یک یوپی‌اس 3/3 نه تنها برق 3 فاز می‌گیرد بلکه آن را به برق 3 فاز نیز تبدیل می‌کند.

تفاوت یوپی‌اس های تک فاز و سه فاز چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت‌های بین یوپی‌اس تک فاز و سه فاز موارد زیر هستند:

رسانا: تعداد رساناهای داخل سیستم یوپی‌اس تک فاز و سه فاز متفاوت است. یوپی‌اس تک فاز دارای 1 رسانا و یوپی‌اس 3 فاز دارای 3 رسانا است.

موج سینوسی: یوپی‌اس تک فاز یک موج سینوسی ارائه می‌دهد، در حالی‌که یوپی‌اس سه فاز سه موج سینوسی ارائه می‌دهد که هرکدام از فازها 120 درجه از هم فاصله دارند.

نگهداری: با توجه به ویژگی‌های راه‌اندازی و اجرای یو‌پی‌اس‌های تک فاز، نصب و اجرای آن نیازی به نصب خارجی ندارد و درنتیجه آسان‌تر از دستگاه سه فاز است.

کارآیی: برای موارد کم مصرف، یوپی‌اس تک فاز کارآیی بیشتری نسبت به یو‌پی‌اس سه‌ فاز دارد. اما هنگامی‌ که مصرف برق بیشتر باشد، یو‌پی‌اس سه‌ فاز در حمل بار بیشتر به روش امن‌، کارآیی بیشتری از خود نشان می‌دهد.

هزینه: تجهیزات با سیستم یو‌پی‌اس سه فاز طول عمر بیشتری داشته و خطوط انتقال برای برق سه فاز نیازی به اندازۀ بزرگ سیم‌های مسی برای یو‌پی‌اس های تک فاز ندارد، بنابراین، در استفاده‌های طولانی مدت، یو‌پی‌اس‌های سه فاز به صرفه‌تر خواهند بود.

کاربرد: یو‌پی‌اس‌های تک فاز برای تجهیزاتی با توان Kva کم قابل استفاده است، به طور کلی تجهیزاتی با مصرف کمتر از 20Kva، مانند (وسایل) خانه، کسب‌وکارهای کوچک و اداره‌های وابسته به ماهواره. یو‌پی‌اس‌های سه فاز معمولا̋ در تاسیسات‌ بزرگ مانند پایگاه‌های داده‌ و صنایع بزرگ مصرف بالا با نیازمندی‌های برق بیشتر استفاده می‌شود.

 یو‌پی‌اس تک فاز یا سه فاز را انتخاب کنیم؟

هردو مورد یو‌پی‌اس تک فاز و سه فاز باید با توجه به این موارد انتخاب شود که توان مصرفی شما چه مقدار است و تجهیزات شما به چه نوع منبع تغذیه‌ای وصل هستند. به طور کلی، توان‌های کمتر از 20Kva  را با یو‌پی‌اس‌های تک فاز وتوان‌های بزرگ‌تر را با یو‌پی‌اس سه فاز می‌توان به شیوۀ امنی به کار برد. اگر تصمیم گرفتید از یوپی‌اس سه فاز استفاده کنید، توان‌های پایین‌دست که یو‌پی‌اس پشتیبانی‌ می‌کند تعیین می‌کند که کدام یک‌از یوپی‌اس‌های 1/3 یا 3/3 مناسب‌ترین است.

 


برای اطلاع از UPSهای تک فاز و سه فاز شرکت نیروسان به لینک زیر مراجعه کنید.

محصولات نیروسان

برچسب ها :

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید