راهنمای محاسبه زمان نگهداری یو پی اس

راهنمای محاسبه زمان نگهداری یو پی اس

۱۳۹۸ ۱۸ فروردین
0 نظر ثبت شده

زمان پشتیبانی چیست؟

وقتی برای اولین بار می خواهید یک یو پی اس را نصب کنید اولین مولفه ای که ارزیابی می کنید زمان پشتیبانی ای است که یو پی اس شما می تواند نصب کند. زمان پشتیبانی در یک سیستم یو پی اس مقدار زمانی است که انتظار می رود در هنگام قطعی کامل برق یو پی اس بتواند انرژی برق مورد نیاز مصرف کننده ها را تامین کند.

این مقدار زمان بستگی به آمپرساعت و اندازه باتری هایی دارد که به یو پی اس وصل می شوند.اکثر باتری های سلید اسید برای سیستم های یو پی اس تک فاز طول عمر 5 ساله در نظر گرفته شده است ، باتری های با طول عمر زیادتر در سیستم های یو پی اس سه فاز رایج تر است. به باتری یو پی اس با عمر بیشتر از 5 سال معولا باتری Hi-rate گفته می شود. انتخاب

نوع باتری معمولا به میزان بودجه ای دارد که برای اینکار در نظر گرفته اید. برای افزایش طول عمر باتری یو پی اس به پلیت های سربی و نیز اسید با کیفیت بالاتر نیاز داریم. همچنین روش تولید و کیفیت اتصالات بین پلیت ها در دوام باتری پراهمیت می باشد.
برای ساخت یو پی اس و براساس اینکه باتری ها در داخل یو پی اس باشند یا در بیرون از یو پی اس، تنظیمات خاصی مورد نیاز است.

برخی از یو پی اس و باتر ها به عنوان یک مجموعه  و بصورت باتری در داخل کیس یو پی اس ساخته می شوند. این نوع یو پی اس ها برای تامین مدت زمان نگهداری کم طراحی شده اند و گنجایش باتری با ظرفیت های پایین مانند باتری 12v-7ah ( باتری 12ولت 7 آمپرساعت) را دارند. به این نوع یو پی اس ها ، یو پی اس باتری داخلی یا یو پی اس اینترنال (Internal Battery UPS)  گفته می شود.

برای تامین مدت زمان نگهداری زیاد ( معمولا یک تا دو ساعت) از یو پی اس هایی استفاده می شود که باتری های آن در یک کابینت باتری بیرونی نصب می شوند. به این نوع یو پی اس ها، یو پی اس باتری خارجی (External Battery UPS) گفته می شود. اندازه باتری و کابینت باتری به مدت زمان نگهداری بستگی دارد. در یو پی اس اکسترنال شارژر باتری معمولا قوی تر از شارژر یو پی اس اینترنال هست.  

در ادارات و شرکت های بزرگ و همچنین بیمارستانها، برای تامین مدت زمان نگهداری زیاد مثلا بیشتر از 10 ساعت، بهتر است از یک دیزل ژنراتور در مجموعه استفاده شود. بدین ترتیب که ژنراتور مابین برق شهر و یو پی اس قرار می گیرد و به هنگام قطع برق یو پی اس انرژی مورد نیاز مصرف کننده ها را تامین می کند تا دیزل ژنراتور بتواند در مدار قرار بگیرد. استفاده از یو پی اس برای رفع نواسانات دیزل زنراتور الزامی است.

 

مدت زمان شارژ اولیه باتری یو پی اس

باتری یو پی اس باید 24 ساعت بعد از نصب ، بصورت کامل شارژ شود. البته بستگی به توان کارت شارژ دستگاه یو پی اس، این مدت زمان به 8 ساعت نیز می تواند کاهش پیدا کند.
مدت زمان نگهداری مجموعه یو پی اس و باتری ها، بستگی کامل به تعداد و جمع توان مصرف کننده ها دارد. به عنوان مثال برای تامین 1 ساعت زمان نگهداری برای دو دستگاه کامپیوتر اداری و مانیتور می توان از یک دستگاه یو پی اس به همراه 2 عدد باتری 18 آمپر استفاده کرد. در حالیکه اگر همین مجموعه یو پی اس و باتری فقط به یک دستگاه کامپیوتر وصل شده باشد، مدت زمان نگهداری 2 ساعت خواهد شد.

 

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید