سوالات متداول در مورد یو پی اس - قسمت سوم ( وات و ولت آمپر )

سوالات متداول در مورد یو پی اس - قسمت سوم ( وات و ولت آمپر )

۱۳۹۸ ۰۶ فروردین
0 نظر ثبت شده

مقدمه

این مقاله به صورت تکنیکی به توضیح کلی از تفاوت بین وات W) ( و VA می پردازد تا با تعریف درست از اصطلاحات به شما در انتخاب یو پی اس مناسب کمک کند. بسیاری از افراد تا به امروز نتوانستند بین watt و VA تمیز قائل شوند این امر باعث شده تا در انتخاب یو پی اس سردرگم گردند. اگر شما از خریداران یو پی اس هستید و الان در این وبسایت به دنبال تعاریف صحیح از اصطلاحات یو پی اس و میزان توان قدرت تغذیه یو پی اس می گردید به شما تبریک میگوییم چون بهترین محتوا را انتخاب نموده اید. همچنین شما می توانید برای انتخاب صحیح سیستم یو پی اس با همکاران ما تماس حاصل کنید.

پیش گفتار

قدرت تولید شده تجهیزات توسط وات و ولت آمپر تعریف می گردد. watt یک قدرت واقعی است که توسط تجهیزات مصرف می شود. VA (قدرت ظاهری) نامیده می گردد و حاصلضرب ولتاژ اعمال شده بر تجهیزات در حال حاضر توسط خود تجهیزات تولید می شود. هر دو واحد وات و ولت آمپر در تعیین ظرفیت یو پی اس استفاده می شود. watt قدرت واقعی خریداری شده از شرکت برق و بارگیری گرمای تولید شده توسط تجهیزات را تعیین می نماید. در حالیکه VA معمولا برای اندازه گیری سیم کشی و مدارشکن مورد استفاده قرار می گیرد. VA و Watt برای برخی از انواع بارهای الکتریکی مثل لامپ های رشته ای یکسان میباشد. با این حال، برای تجهیزات کامپیوتری درجه بندی watt و VA می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد و رده بندی VA همیشه برابر یا بزرگ تر از درجه بندی watt است.
نسبت watt به VA (ضریب توان) نامیده می شود و یا به صورت عددی یعنی (0.7) یا درصدی یعنی (70%) بیان میگردد.
اگر مایل به اندازه گیری دقیق Watt و VA تجهیزات خود هستید می توانید لیست کلی از تجهیزات خود برای ما ارسال کنید تا کمک قابل توجهی ایفا کنیم.

توان مصرفی یک کامپیوتر بر اساس WATT ممکن است برابر با توان بر اساس  VA نباشد.

تمامی تجهیزات فن آوری اطلاعات از جمله کامپیوترها از یک منبع تغذیه سوییچینگ الکترونیکی استفاده می کنند. دو منبع اصلی برای تغذیه سوییچینگ وجود دارد. 1- منابع تغذیه با ضریب توان اصلاح شده ، 2- منابع تغذیه خازنی؛ معمولا با بررسی تجهیزات این امکان وجود ندارد که بتوان گفت که از کدام نوع منبع تغذیه استفاده شده است و این اطلاعات عموما در مشخصات تجهیزات ارائه نشده است.
در اواسط دهه 1990 ضریب اصلاح توان و یا PFC معرفی شد که در آن درجه بندی WATT و VA برابر است ( فاکتور توان 0.99 تا 1.0 ) .منابع تغذیه خازنی دارای ویژگی هایی هستند که در آنها توان بر اساس وات، 0.55 تا 0.75 برابر VA  می باشد.
تمامی تجهیزات رایانه ای بزرگ از جمله : روترها ، سوئیچ ها ، دخیره کننده های داده و سرورهایی که بعد از سال 1996 ساخته شده اند مجهز به منابع تغذیه با ضریب توان اصلاح شده هستند.  برای این نوع از تجهیزات ضریب توان  مساوی 1 است. رایانه های شخصی، هاب های کوچک و لوازم خانگی معمولا از توان کمتر از 1 تغذیه می کنند. تمامی تجهیزات کامپیوتری بزرگتر که قبل از سال 1996 تولید شده اند به طور معمول از ضریب قدرت کمتر از 1 استفاده کرده اند.

واحد اندازه گیری توان در دستگاه یوپی اس

یو پی اس هر دو توان watt و میزان ماکزیمم VA را دارا می باشد. در یو پی اس نه توان watt و نه VA از حد مجاز هرگز عبور نمی کند.  
در یو پی اس های کوچک با تکنولوژی لاین اینتراکتیو ، میزان توان بر اساس VA می باشد. در این یو پی اس ها میزان توان بر اساس W، برابر است با 60 درصد توان بر اساس VA. بنابر این در یو پی اس لاین اینتر اکتیو با خروجی شبه سینوسی ضریب توان برابر است با 6/0. در UPSهای لاین اینتراکتیو با خروجی سینوسی ضریب توان برابر است با PF=0.8. در دستگاه هایUPS  با تکنولوژی آنلاین، با بهبود طراحی مدارهای الکترونیکی و کاهش تلفات، ضریب توان به عدد PF=0.9  رسیده است. در بعضی UPS ها این عدد به PF=1  رسیده است.  .در برخی موارد سازندگان یو پی اس فقط رتبه بندی VA را منتشر می کنند.این یو پی اس ها برای کامپیوترهای کوچک که فقط از VA پشتیبانی می کنند کارایی دارد.

نمونه مثال هایی برای جلوگیری از خطا

مثال یک: یک یو پی اس معمولی 1000VA را در نظر بگیرید.کاربری می خواهد یک هیتر 900 وات را با این یو پی اس تامین کند. هیتر دارای توان مصرفی وات از 900W و درجه ای از 900VA با ضریب توان یک را داراست. با وجود اینکه VA در درجه بندی هیتر وجود دارد ولی به دلیل اینکه میزان 900W بیش از حد تحمل یو پی اس است به احتمال زیاد این هیتر نمیتواند از یو پی اس استفاده نماید. در این مثال درصورتیکه از یک یو پی اس Lineinteractive شبه سینوسی استفاده می کنید، توان خروجی دستگاه برابر با  600W خواهد بود.

مثال دو:  یک یو پی اس لاین اینتراکتیو سینوسی 1000VA را در نظر بگیرید.کاربر می خواهد یک سرور 900VA را با این یو پی اس تامین کند. این سرور دارای یک منبع تغذیه با ضریب توان اصلاح شده است، میزان توان آن بر اساس وات برابر است با 900W و میزان توان آن بر اساس ولت آمپر برابر است با 900VA . یو پی اس توان تحمل این میزان را ندارد چون با ضریب توان PF=0.8  حداکثر میزان توان خروجی یو پی اس برابر است با  800W .

چگونه میتوانم اندازه (توان) یو پی اس را درست اندازه گیری کنیم؟
معمولا در اتیکت تجهیزات برقی، توان با واحد VA ثبت شده است که این کار فهم میزان توان بر اساس واحد وات را کمی مشکل می کند. اگر از اتیکت تجهیزات برقی برای اندازه گیری استفاده شود، ممکن است کاربر سیستمی را که توسط VA اندازه گیری شده است را پیکربندی کند که درواقع بیشتر از توان یو پی اس  بر حسب وات می باشد.
توسط اندازه گیری توان VA یک مرتبه که بیشتر از 70% از توان VA یو پی اس نباشد، مسئله ای غیرممکن است که توان وات یو پی اس بیشتر گردد. بنابراین، اگر از توان واحد وات اطمینان حاصل نموده اید بهترین و محافظه کارانه ترین روش برای فهم میزان توان وات، اندازه گیری توان زیر 70% VA یو پی اس است. شایان ذکر است این روش اندازه گیری محافظه کارانه عمدتا منجر به افزایش  اندازه یو پی اس شده و زمان نگهداری نیز از حد انتظار فراتر می رود.اگر مایل انتخاب یک دستگاه یو پی اس مناسب به همراه زمان نگهداری بهینه هستید؛ میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

نتیجه گیری

اطلاعات مصرف توان روی کامپیوترها به گونه ای مشخص نشده است که به توان از روی آن اطلاعات سایز (توان) یو پی اس را مشخص کرد. .ممکن است سیستم به گونه ای طراحی شود که به اندازه ای درست باشد، اما در واقع بیش از حد توان مصرف یو پی اس باشد. با اندازه گیری و درجه بندی توان مصرف تجهیزات خود می توانید عملکرد صحیحی از سیستم های خود انتظار داشته باشید. با این حال اگر همچنان در محاسبه میزان مصرف یو پی اس خود با مشکل مواجه شده اید با ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید