شرایط ، مشخصات و ویژگی های   یو پی اس(قسمت دوم)

شرایط ، مشخصات و ویژگی های یو پی اس(قسمت دوم)

۱۳۹۹ ۲۷ مهر
0 نظر ثبت شده

هیچ تجارت و صنعتی وجود ندارد که بدون وجود برق بتواند موفق شود. زندگی بدون برق غیرقابل توصیف است. تصور کنید همه اداره های دولتی ،صنعت ،بازرگانی و... متوقف میشود و همه ی سیستم های حساس و تجهیزات و روشنایی ها از کار می افتند، شهر امنیت خود را از دست می دهد و چندین میلیون خسارت مالی به کشور و تجارت وارد میشود. باتوجه به این وقایع همه ی سیستم ها به منبع تغذیه مداوم و بی وقفه (یو پی اس) نیاز دارند. بنابرین آشنایی با ویژگی ها و مشخصات یو پی اس برای انتخاب بهترین نوع متناسب با نیاز سیستم خود بسیار ضروی و الزامی است. در زیر ادامه ای از لیست ویژگی های یک یو پوپی اس آورده شده است:

 

ویژگی تبدیل دلتا

شکل خاصی از UPS آنلاین است که در صورت اتصال به شبکه ، تبدیل دوگانه کامل برق را انجام نمی دهد. این یو پی اس به جای استفاده از یکسوساز و اینورتر ، یو پی اس با ویژگی تبدیل دلتا از ترانسفورماتور و اینورتر برای تولید "برق تمیز" جهت تامین بارهای متصل استفاده می کند و در نتیجه کارایی بیشتری دارد. چنین سیستم هایی با تمام توانایی های یو پی اس آنلاین یا تبدیل دوگانه(double conversion) مطابقت دارند در حالی که دارای ویژگی اصلاح ضریب توان نیز هستند ، در واقع به نوعی یک یو پی اسی است که تمام ویژگی های همه یو پی اس ها را داشته ولی با کارایی بیشتری.

 

فیلتر نویز EMI / RFI

فیلتر نویز تداخلی الکترومغناطیسی (EMI) / تداخل فرکانس رادیویی(RFI) ، تغییرات  و تداخلات فرکانس کنترل نشده متداول در سیم کشی تاسیسات را از بین می برد. در واقع نویزها توسط بارهای دیگر در همان سیستم توزیع برق یا از طریق شبکه تولید می شود. از آنجا که نویزهای تداخلی می توانند به تجهیزات حساس مانند سیستم های پزشکی آسیب برسانند ، به طور کلی این ویژگی باید برای هر سیستم UPS مرکز بهداشتی نکته ای مهم تلقی می شود. تمام یو پی اس های آنلاین نویز را فیلتر می کنند، یعنی این ویژگی را پوشش می دهند. اما در سیستم های یو پی اس لاین اینترکتیو و افلاین باید از وجود این گزینه در یو پی اس اطمینان حاصل شود.

زمان انتقال (میلی ثانیه)

زمان انتقال درواقع  مدت زمانی است که UPS از شبکه به حالت باتری تغییر کند و معمولا حدود چند میلی ثانیه طول می کشد. زمان انتقال در یو پی اس یکی از مشخصات وفاکتورهای مهم است و عبارت از ماکزیمم زمان لازم برای یو پی اس تا بتواند خط برق را به باتری منتقل کند. برای یک یو پی اس آنلاین واقعی، این زمان مساوی صفر است. برای یک یو پی اس افلاین این زمان معمولا چند میلی ثانیه میباشد. براییو پی اس های لاین اینترکتیو ، مدت زمان انتقال معمولاً بین 4-25 میلی ثانیه است.همانطور که  گفته شد واحدهای UPS آنلاین باید زمان انتقال 0 میلی ثانیه داشته باشند ، زیرا خازن های داخلی آنها امکان ذخیره انرژی درون خطی را دارند.

 

عملیات شروع سرد

روشن کردن یو پی اس قبل از اتصال به خط AC ، شروع سرد نامیده می شود. تحت این عملیات UPS فقط با باتری کار می کند. در صورت نیاز به یو پی اس در هنگام قطع برق یا اطمینان از عملکرد صحیح باتری ، این عملکرد می تواند مفید باشد.

 

باتری های قابل تعویض گرم

تعویض گرم امکان تعویض باتری UPS را بدون قطع شدن یو پی اس یا بارهای متصل شده آن از برق متناوب فراهم می کند. اگر باتری نیاز به تعویض داشته باشد ، می توان آن را بدون هیچ گونه خرابی تجهیزات متصل کرد. اگر UPS قابل تعویض نیست ، باید سیستم را قبل از تعویض باتری خاموش کنید.

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید