شکل امواج خروجی دستگاه‌های یوپی‌اس

شکل امواج خروجی دستگاه‌های یوپی‌اس

۱۳۹۷ ۲۴ شهریور
0 نظر ثبت شده

موج خروجی یوپی‌اسها می‌تواند بسته به فناوری به کار رفته ‌ و کاربرد آن به یکی از شکلهای مربعی، شبه‌سینوسی و سینوسی باشد. در ادامه به بررسی تفاوت این شکل موج‌ها و تأثیر آنها در کاربرد و قیمت یوپی‌اس خواهیم پرداخت.

 

خروجی سینوسی

موج سینوسی باکیفیت‌ترین خروجی در یوپی‌اسها است. این موج از تناوب پایدار و منظم توان AC حاصل می‌شود. یوپی‌اسهایی که خروجی سینوسی تولید می‌کنند، عموماً یوپی‌اسهای آنلاین، برای تجهیزات الکترونیکی حساس مناسب هستند. تولید موج سینوسی کامل به مراتب سخت‌تر و پرهزینه‌تر از سایر خروجی‌ها است.

خروجی شبه‌سینوسی (یا سینوسی شبیه‌سازی شده):

خروجی «شبه‌سینوسی» چنانکه از نامش پیداست مشابه موج سینوسی است. ولتاژ پیک این امواج به ولتاژ پیک سینوسی نزدیک‌تر است. موج شبه‌سینوسی معمولاً در یوپی‌اسهای استندبای و لاین‌اینتراکتیو به کار رفته و برای پشتیبانی دستگاه‌هایی مناسب هستند که چندان حساس نیستند. بعلاوه فناوری به کار رفته برای تولید این نوع خروجی به نسبت ارزان‌تر است.

خروجی مربعی:

موج مربعی نامطلوب‌ترین شکل موج است. خروجی مربعی هنگامی ایجاد میشود که به جای آنکه ولتاژ به طور منظم از ماکزیمم منفی به ماکزیمم مثبت افزایش پیدا کند، یک‌باره از منفی به مثبت شیفت کند، به مدت نصف چرخه در آن نقطه بماند و بعد به ماکزیمم منفی پریده و به اندازۀ نصف چرخه در آن نقطه بماند و دوباره به نقطۀ اول برگردد تا چرخه کامل شود. ولتاژ پیک موج مربعی نسبت به ولتاژ پیک امواج سینوسی پایینتر است و همین امر موجب بروز مشکل در برخی دستگاه‌ها می‌شود. تولید این نوع خروجی از خروجی‌های سینوسی و شبه‌سینوسی ارزانتر است، به همین دلیل یوپی‌اسهایی که موج مربعی تولید می‌کنند ارزانتر هستند.

 

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید