مشکلات مرتبط با برق و توانایی حل این مشکلات با منبع تغذیه بدون وقفه

مشکلات مرتبط با برق و توانایی حل این مشکلات با منبع تغذیه بدون وقفه

۱۳۹۹ ۰۹ مهر
0 نظر ثبت شده

مشکلات مرتبط با برق و توانایی حل این مشکلات با منبع تغذیه بدون وقفه (UPS)!

بدون شک تمام مشاغل، اصناف و صنایع و حتی خانه ها برای تامین برق سالم و عاری از هرگونه اختلال به دنبال بهترین راه حل ها مانند نصب یو پی اس هستند. زیرا با بروز هر مشکلی دربرق یا حتی قطع شدن غیر منتظره جریان هزینه های هنگفتی را متقبل خواهند شد. علاوه بر این عملکرد تجهیزات الکترونیکی بسیار حساس به تأمین برق تمیز و بی وقفه بستگی دارد. در عصر فناوری ، تقاضای روزافزون ما برای برق اغلب بیش از میزان عرضه است. به عنوان مثال امروزه از رایانه ها برای کنترل عملکرد انواع مختلفی از تجهیزات و مشاغل استفاده می شود. علی رغم همه پیشرفت های تکنولوژی ، چیزی که به اندازه کافی بهبود نیافته است ، حساسیت کامپیوتر در برابر مشکلات برق است.

کامپیوترها از حساس ترین انواع تجهیزات الکترونیکی هستند. اگرچه مشکلات زیادی وجود دارد که می تواند باعث از دست رفتن اطلاعات و داده های موجود در کامپیوتر شوند، اما بیشترین علت از دست رفتن داده ها مربوط به کیفیت برق است. عملکرد سیستم رایانه ای در حساسیت به مشکلات کیفیت برق متفاوت است.

مشکلات ناشی از برق که بر عملکرد و ایمنی سیستم الکتریکی شما تأثیر می گذارد عبارتند از:

Brownout: که افت ولتاژ نیز نامیده می شود - "افت طولانی" در سطح ولتاژ منبع تغذیه است. این موارد بسیار رایج است و بدون هشدار و اغلب بدون اطلاع مصرف کننده رخ می دهد. نوع دیگر اختلال ناشی از برق Power Sags(فرورفتگی ولتاژ) یا Dips است که بیشتر مشکلات کیفیت برق را به خود اختصاص می دهد.

اسپایک - که به اصطلاح نوسان ولتاژ نیز گفته می شود - افزایش بسیار سریع و موقتی ولتاژ منبع تغذیه الکتریکی است. اسپایک ولتاژ برق یکی از رایجترین مشکلات ناشی از برق است.

قطع برق - خاموشی یا قطع شدن جریان برق نیز نامیده می شود - از دست دادن کامل شبکه برق برای یک دوره زمانی محدود یا گاها طولانی و نامشخص.

نویز خط الکتریکی - اعوجاج با فرکانس بالا در شکل موج برق

 سایر مشکلاتی که بر عملکرد سیستم تأثیر منفی خواهد گذاشت عبارتند از:

افزایش لحظه ای- افزایش بیش از حد موقتی ،ولتاژ ، جریان یا بار در یک سیستم الکتریکی مختل شده است. گذرا وقایع لحظه ای و کوتاه مدت هستند.

هارمونیک - اعوجاج مکرر شکل موج ولتاژ تغذیه.

بریدگی (Notching) - اختلال در فاز برق.

اضافه ولتاژ - هنگامی رخ می دهد که ولتاژ از حد مجاز طراحی شده ی سیستم الکتریکی بیشتر شود.

اتصال کوتاه - هنگامی که دو سیم برق (مثبت و منفی) به اشتباه به هم متصل شده اند.

Swell یا برآمدگی ولتاژ - افزایش ولتاژ که در مقابل فرورفتگی ولتاژ قرار می گیرد.

تغییرات فرکانس - تغییر فرکانس از منبع تغذیه.

ضریب توان - اندازه گیری اثر بخشی که یک دستگاه الکتریکی ولت آمپر را به وات تبدیل می کند.

 

 

مشکلات ناشی از کیفیت برق که بر سیستم های مصرف کننده تأثیر می گذارند بسته به شدت مشکل و ماهیت تجارت می تواند هزینه های هنگفتی در بر داشته باشد.

با توجه به اینکه تأمین کنندگان برق قادر به تضمین کیفیت نیستند ، مصرف کننده مجبور می شود مسئولیت سلامت و عملکرد ایمن تجهیزات خود را به عهده بگیرد. به طور کلی پیشگیری بهتر از درمان است. 

 

دلایل از دست دادن اطلاعات و داده ها و حتی تجهیزات

بسیاری از ما می دانیم که افزایش ولتاژ برق می تواند به یک سیستم الکترونیکی آسیب برساند ، اما بسیاری نمی دانند که بیشتر مشکلات مربوط به برق چندان واضح قابل مشاهده  نیستند.

به عنوان مثال هنگامی که در یک شرکتی سوابق حسابداری، مشتری "A" را  100 دلار بدهکار می داند در حالیکه که باید 10،000 دلار بدهکار باشد ، یا وقتی فاکتورهای ماه گذشته حذف یا غیرقابل خواندن می شوند ، این اختلال در رایانه ها ممکن است به دلیل وجود "ویروس" در رایانه باشد. اما احتمال خرابی و آسیب دیدن رایانه ها توسط اختلال در شبکه برق بسیار بیشتر از احتمال آسیب دیدن توسط برنامه ها ی مخرب است. در حقیقت در 3/4 درصد موارد ، علت واقعی این خذف و اختلال در داده ها ناشی از مشکلات مربوط به برق است. در زیر لیستی از مشکلاتی که می توانند به سیستم های رایانه ای شما اسیب وارد کنند بررسی شده که درصد اسیب هرکدام را مشاهده می کنید.

قطع برق 45.3٪

خسارت ناشی از طوفان 9.4٪

آتش سوزی و انفجار 8.2٪

زلزله 5.5٪

خسارت آب سیل 6.7٪

خطای سخت افزار / نرم افزار 8.2٪

قطع شبکه 3.2٪

سایر 13.5٪

با توجه به این آمار نسبت بالایی از اختلال در داده ها ناشی از مشکلات برق است ، لازم است تمام مشاغل به دنبال سیستم های حفاظت از برق باشند. نصب یک یو پی اس می تواند برقی تمیز و عاری از هرگونه اختلال را در اختیار تجهیزات الکتریکی شما قرار دهد.

 

برچسب ها :

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید