مفاهیم تخصصی یوپی‌اس

مفاهیم تخصصی یوپی‌اس

۱۳۹۷ ۱۷ شهریور
0 نظر ثبت شده

فناوری VI (مستقل از ولتاژ یا Voltage Independent)

یوپی‌اس‌های لاین اینتراکتیو از نوع VI میباشند. منظور از VI این است که ولتاژ خروجی مستقل از ولتاژ ورودی است، اما داخل یوپی‌اس‌ها یک تثبیت کننده وجود دارد که تغییرات ورودی را کاهش می دهد.

 

 

فناوری VFI (مستقل از ولتاژ و فرکانس یا Voltage and Frequency Independent)

یوپی‌اس‌های آنلاین از نوع VFI هستند. منظور از VFI این است که ولتاژ و فرکانس خروجی مستقل از ولتاژ و فرکانس ورودی است، اما داخل یوپی‌اس‌ یک تثبیت کننده تعبیه شده است که تغییرات ورودی را کاهش می‌دهد.

 

 

مدارهای PFC (اصلاح ضریب توان یا Power Factor Correction)

در یوپی‌اس‌ها از مدارات PFC برای حذف هارمونيک‌ها، به حداقل رساندن اعوجاج و کاهش اختلاف فاز بين ولتاژ و جريان استفاده می‌شود. همچنین با به کارگیری PFC هزینه برق مصرفی به خصوص در مصارف صنعتی کاهش می‌یابد و نیازی به استفاده از بانک خازنی برای جبران توان راکتیو و یا فیلترهای فعال وجود ندارد، چرا که دیگر توان راکتیو از ورودی تامین نمی‌شود.

 

 

تکنولوژی DSP (پردازش سیگنال دیجیتال Digital Signal Processing)

فناوری DSP راه حلی بهینه، مقرون به صرفه و کارآمد برای اندازه گیری، فیلتر و یا فشرده سازی سیگنالهای آنالوگ میباشد.

تکنولوژی PWM (یا مدولاسیون پهنای پالس): این تکنولوژی در اینورترها برای ایجاد ولتاژ خروجی پایدار 230 یا 110 VAC به کار می‌رود.

 

 

فناوری کلد استارت

استفادۀ مستقیم از باتری به عنوان منبع برق پس از قطعی برق.

 

 

توان

مقدار انرژی در واحد زمان.

 

 

توان فعال

انرژی برداشت شده توسط بار که بخش بزرگی از آن مورد استفاده قرار گرفته و بخش کوچکی از آن اتلاف میشود.

 

 

ضریب توان

در مهندسی برق ضریب توان برابر است با نسبت توان واقعی وارد شده به بار (توان فعال) به توان ظاهری در مدار یا به بیان دیگر ضریب توان برابر است با KW/KVA که مقدار آن عددی بین 1 تا -1 می‌باشد.

 

 

موازی‌سازی

به معنی متصل کردن دو یا چند یوپی‌اس برای افزایش توان و مدت پشتیبانی است. درصورتی که دو یوپی‌اس برای افزایش توان موازی‌ شده باشند- برای مثال اگر دو یوپی‌اس 10 کیلوولت آمپر را موازی کنیم تا توان 20 حاصل شود- اگر یکی از یوپی‌اس ها از کار بیفتد یوپی‌اس دیگر نیز خود به خود خاموش می‌شود. دلیل این است که یک یوپی‌اس به تنهایی نمی‌تواند کل توان ارائه شده توسط دو دستگاه (یعنی 20 kVA در مثال مذکور) را تأمین کند. در حالتی دیگر هدف از موازی سازی یوپی‌اس‌ها این است که در صورت خرابی یکی از یوپی‌اس‌ها، یوپی‌اس دیگر خود به خود توان لازم برای تأسیسات برقی متصل را فراهم می‌کند. بنابراین در این نوع موازی‌سازی توان دو یوپی‌اس باهم جمع نمی‌شود.

 

 

زمان انتقال

به بازۀ زمانی بین قطعی برق و شروع به کار یوپی‌اس و یا شروع به استفاده از برق باتری اطلاق می‌شود. هرچه زمان انتقال کمتر باشد بهتر است.

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید