مقررات و ایمی لازم جهت بازیافت و بازیابی انواع باتری های یو پی اس

مقررات و ایمی لازم جهت بازیافت و بازیابی انواع باتری های یو پی اس

۱۳۹۹ ۲۹ شهریور
0 نظر ثبت شده

چطور باتری های یو پی اس(UPS) را بازیافت و بازیابی کنیم:

جز اصلی ذخیره انرژی در یک منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) مجموعه باتری آن است. خواه این باتری زمان نگهداری آن کم باشد (که کمتر از 5 دقیقه زمان نگهداری دارد) و یا یک باتری بزرگتر با زمان نگهداری باللاترکه چندین ساعت پشتیبانی می کند ، مجموعه باتری ممکن است از نوع یک باتری اسید سرب باشد. طی دو سال گذشته فناوری های باتری یون لیتیوم به سرعت در حال پیشرفت بوده اند که این روند ناشی از تقاضای آنها در صنعت خودروهای الکتریکی و ذخیره انرژی در مقیاس شبکه است.

امروزه باتری یو پی اس اسید سرب (VRLA)  با باتری یون لیتیوم در رقابت تنگاتنگی هستند. این امر به چندین دلیل ممکن است و عمدتا به دلیل این واقعیت است که باتری های یون لیتیوم (Li-ion) حساسیت کمتری به دما دارند ، دارای چگالی قدرت بالاتر و تقریباً می توانند چرخه شارژ نامحدود و شارژ سریع را داشته باشند. همانطور که تولید باتری لیتیوم افزایش یافته است و تقاضای روزافزون را برآورده می کند ، قیمت هر بلوک باتری کاهش یافته است. اما با قیمت باتری های UPS اسید سرب فاصله زیادی داریم ولی به احتمال زیاد در 5 سال آینده این شکاف قیمت به سرعت بسته می شود.

بازیافت باتری های UPS اسید سرب

بیشتر باتری ها قبل از اینکه به تعویض نیاز داشته باشند ، تا حدود 70-90٪ از عمر طراحی خود دوام می آورند. باتری های VRLA معمولی که در تاسیسات UPS استفاده می شوند ، 5 یا 10 سال طول عمر دارند که نیاز به تعویض در حدود سالهای 3-4 و 7-8 دارند.که این به دمای محیطی که در آن کار می کنند بستگی دارد ، که باید 20-25 درجه سانتیگراد باشد ، تعداد چرخه شارژ / تخلیه آنها و سایر عوامل از جمله کیفیت طراحی و تولید آنها و پیچیدگی مدار شارژ باتری UPS آنها نیز تاثیر گذار هستند . جالب است بدانید که عمر باتری های یون لیتیوم 10 سال و حتی بیشتر است.

باتری های اسید سرب گرمازا هستند و در هنگام شارژ شدن گرما می دهند و در هنگام تخلیه  گرماگیر هستند و گرما را جذب می کنند. اثر گرمایش به دلیل واکنش شیمیایی بین الکترولیت اسید کلریدریک و صفحات سرب ایجاد می شود. الکترولیت به جای مایع در یک باتری VRLA به  شکل ژله تبدیل می شود. باتری های شیشه ای به طور معمول دارای الکترولیت مایع هستند. با گذشت زمان گرما می تواند منجر به کمانی شدن و حتی ترک خوردگی پلاستیک شود. همچنین می تواند رسوبات سفید الکترولیت در اطراف ترمینال های باتری ایجاد کند.

 

وقتی باتری به این حالت رسید، دیگر پایان عمر آن است و خطر ناشی از گرمایی که باتری تولید می کند می تواند اسیب های جدی به تجهیزات داخلی یو پی اس وارد کند. حتی اگر همراه این باتری های قدیمی UPS و از کار افتاده، مجموعه باتری جدید استفاده شود ممکن است عملکرد کلی رشته باتری  با گذشت زمان کاهش یابد.

بنابراین ، باتری ها باید قبل از رسیدن به این وضعیت تعویض شوند. سیستم های نظارت بر باتری یو پی اس و آزمایش سالانه بلوک باتری می تواند به شناسایی باتری های خراب و بهترین زمان برای برنامه ریزی برای تعویض باتری کمک کند.

پیمانکارانی که زباله های مربوط به باتری ها و قطعات زیست تخریب پذیر  را حمل می کنند باید در آژانس محیط زیست ثبت شوند و به دلایل بهداشتی و ایمنی ، باید با استانداردهای مناسب از جمله کار در محیط های برق AC و DC ، کار با باتری ها و مواد خطرناک آموزش ببینند. باتری های خارج شده از سایت باید به یک مرکز بازیافت ثبت شده و یادداشت های انتقال ضایعات برای ردیابی منتقل شوند.

باتری های اسید سرب به طور منظم بازیافت می شوند و حداکثر 90٪ از مواد را می توان برای استفاده های بعدی بازیابی کرد. موارد پلاستیکی که از پلی پروپیلن ساخته شده اند می توانند در موارد جدید باتری بازیافت شوند. صفحات سرب را می توان ذوب کرد و در باتری های جدید استفاده کرد. حتی الکترولیت اسید سولفوریک را می توان پس گرفت و برای سایر مصارف فروخت.

 

 

بازیابی باتری های لیتیوم UPS

حمل و نقل باتری های لیتیوم و بازیافت آنها علیرغم مزایای موجود در محل برای نصب یو پی اس یا ذخیره انرژی ، مشکلات بیشتری نسبت به باتری های اسید سرب دارند. حتی حمل و نقل باتری های یون لیتیوم در برخی موارد ممنوع است ، زمانی که آنها خارج از محصولی که برای آن استفاده می شوند هستند. دلیل این امر این است که در صورت صدمه دیدن یا قرار گرفتن در معرض آب ، می توانند خطر آتش سوزی داشته باشند که منجر به تشکیل هیدروکسید لیتیوم و گاز هیدروژن شود. به همین دلیل حمل و نقل هواپیمایی توسط شرکت هواپیمایی در برخی کشورها همچون انگلستان ممنوع است.

 

برای مطالعه بیشتر می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://www.serverroomenvironments.co.uk/blog/how-to-recover-and-recycle-ups-batteries

 

 

 

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید