نحوه عملکرد یو پی اس بخش اول

نحوه عملکرد یو پی اس بخش اول

۱۳۹۸ ۱۸ آبان
0 نظر ثبت شده

مقدمه

در دنیای تکنولوژی امروز برق مهمترین و اساسی ترین نقش را در زندگی ما انسان ها ایفا می نماید، انسان ها به گونه ای با لوازم و تجهیزات برقی عجین شده اند که هرلحظه قطع و یا عدم وجود برق باعث به وجود آمدن مشکلات می شود. که می توان با استفاده از یو پی اس از این مشکلات جلوگیری کرد. در ذیل به بررسی اساسی یو پی اس می پردازیم.

 

سیستم یو پی اس چیست؟

یو پی اس اساسا منبع تغذیه الکترونیکی یک سیستم قدرتی پشتیبان باتری است که می تواند انرژی کافی را برای تجهیزات الکترونیکی تامین نماید تا هنگام قطعی برق شهر تجهیزات به صورت صحیح خاموش شوند این عمل برای جلوگیری از دست رفتن اطلاعات و داده ها کمک کرده و فشار بر روی تجهیزات الکترونیکی را به حداقل می رساند.

همچنین یو پی اس یک محافظ در مقابل نوسانات آنی برق شهری است که از تجهیزات متصل در برابر مشکلات برق شهری ازجمله نوسانات یا ولتاژهای غیر عادی و لحظه ای که می تواند منجر به آسیب، کاهش طول عمر و یا عملکرد منفی تجهیزات شود؛ محافظت می نماید.

 

چرا باید از یو پی اس استفاده کنم؟

در صورت قطع برق شهری یو پی اس به کمک باتری تا زمانی که انرژی ذخیره شده در آن اجازه دهد، توان مصرفی تجهیزات را فراهم می آورد. باتری می تواند با سیستم متفاوت باشد و به این بستگی دارد که تا چه حد از انرژی بهره می برد. پشتیبان باتری به شما این زمان را محیا می کند تا تجهیزات حساس، سرورها و یا حتی کنسول های بازی بدون این که اطلاعات آنها دستخوش تغییر شوند، حفظ کند. شایان ذکر است سیستم های مختلف یو پی اس سطوح مختلف حفاظت از سایر مشکلات مربوط به توان مصرفی را فراهم می آورند.

 

یو پی اس

 

یو پی اس به چند دسته تقسیم می شود؟

یو پی اس ها براساس نوع حفاظت قدرت شما به سه توپولوژی مختلف دسته بندی می گردد:

توپولوژی Standby

توپولوژی Line-Interactive

توپولوژی  Double-Conversion

 

کدام یک از مشکلات برق را دارم؟

عموم مردم فقط یک نوع از مشکل برق را می شناسند: قطع برق شهری. این مشکل زمانی است که برق برای چند ثانیه تا چند روز قطع می شود. درحالی که انواع مختلف مشکلات رایج برق وجود دارد.

 

رایج ترین مشکلات برق شهری چیست؟

در این قسمت رایج ترین مشکلات برق آورده شده است.

 

نوسانات آنی برق شهری  Surge

این پدیده معمولا در اثر رعدوبرق یا افزایش لحظه ای ولتاژ ایجاد می شود. نوسانات آنی، افزایش ولتاژ می تواند عامل خرابی اجزای مدار و تجهیزات شود.

 

قطع برق شهری  Blackout

قطع برق شهر در هر نقطه ای می تواند چندثانیه تا چند روز به طول بیانجامد معمولا این شرایط در اثر آب و هوای جوی نامناسب، کمبود توان مصرفی، حوادث و خرابی های ناشی از شبکه برق ایجاد می گردد.

 

افت طولانی ولتاژ Brownout

کاهش عمدی یا غیرعمدی ولتاژ برای مدت زمان طولانی. معمولا در شرایط اضطراری ممکن است شرکت های برق ولتاژ برق شما را کاهش دهند تا منابع ضعیف تغذیه را دوباره تقویت کرده و از قطع کامل جلوگیری نمایند.

 

اعوجاج ولتاژ  Voltage Sag

بر خلاف افت طولانی ولتاژ، اعوجاج ولتاژ مدت زمان کوتاه تری کاهش در دامنه پیدا می کند.

 

افزایش طولانی ولتاژ Over Voltage

هنگامی که ولتاژ ورودی بالاتر از حالت عادی و طولانی تر از نوسانات آنی باشد ولی این نوسانات به قدری بالا نیست که بتوان آن را نوسان نامید، این پدیده رخ می دهد.

 

نویز فرکانسی Frequency Noise

این نوع نویز همچنین به عنوان نویز خط شناخته می شود، نویز فرکانس می تواند عملکرد یک مدار را با ایجاد اختلالات لازم به سیستم مختل نماید. این نویز باعث تداخل الکترومغناطیسی می شود.

 

تغییر فرکانس Frequency Variation

تغییر فرکانس یک مشکل رایج به شمار نمی رود ولی زمانی رخ می دهد که استفاده از مولد و فرکانس قدرت بیش از حد در حال نوسان باشد.

 

اعوجاج هارمونیکی Harmonic Distortion

مضاربی از فرکانس یا سیگنال ها که به طور ایده آل توسط مدارات الکترونیک قدرت به برق شهر افزوده شده و معمولا موجب ایجاد اختلال در سیستم های الکترونیکی می شود.

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید