نکات مهمی برای نگهداری از باتری یو پی اس

نکات مهمی برای نگهداری از باتری یو پی اس

۱۳۹۸ ۰۹ فروردین
0 نظر ثبت شده

فصل زمستان یکی از پرمصرف ترین روزهای سال به شمار می رود. در این فصل دسترسی به منابع تجدیدپذیر مانند نورخورشید و باد کاهش پیدا کرده و تقاضا برای مصرف برق افزایش پیدا می کند. توربین ها به مشکل برمیخورند و سیستم های یو پی اس از آسیب های ناشی قطعی برق در امان نیستند.
اکثر منابع برق اضطراری از باتری های  سیلد اسید که برای 3-5 سال و یا 7-10 سال طراحی شده اند، بهره میبرند. افرادی که از باتری های یو پی اس استفاده می کنند معمولا تا زمانی که هشدار جدی از سیستم خود دریافت نکنند هیچ اقدامی جهت نگهداری صحیح از یو پی اس خود نمی کنند. بلافاصله بعد از این که سیستم های آن ها سروصدای بلندی راه انداخت اقدام به ریستارت سیستم خود کرده و منتظر برگشت دوباره توان قدرتی هستند.

طول عمر باتری های سیلد اسید، به چندین  عامل بستگی دارید. 

تست و چک پی در پی باتری های سیستم های برق اضطراری نیازمند بررسی هایی است که ما در ذیل به شرح آن ها می پردازیم:

 

چک لیست نگهداری باتری یو پی اس

 

1.دما و محیط یو پی اس

باتری های سیلد اسید داخل سیستم یو پی اس شما از طریق واکنش شیمیایی قدرت الکتریکی را تامین می کند.
مهم است که بدانیم یو پی اس تا  40 درجه سانتیگراد کار می کند.برای هر یک درجه سانتی گراد که بالاتر از 30درجه سانتی گراد باشد عمر باتری کمتر خواهد شد.این بدان معناست که در درجه حرارت 35درجه شما فقط پنج سال خواهید داشت. رطوبت نیز مهم است زیرا می تواند از طریق محفظه های تهیه هوا گرد و غبار را باهم داخل کیس یو پی اس وارد کند. البته شایان ذکر است باید مانع از ورود گرد و غبار به داخل سیستم یو پی اس شویم.
هنگام قرار دادن یو پی اس از دسترسی راحت به پانل های کناری،رابط های اتصال و پانل جلو اطمینان حاصل کنید. دسترسی آسان باید این اطمینان را به ما بدهد که بارهای وصل شده (کابل های مربوط به بار و کابل های مربوط به برق شهر) داخل همدیگر نباشند.
بهتر است که یو پی اس به یک کلید بای پس بیرونی  متصل باشد. همچنین ایده آل این است که اطراف یو پی اس فضایی اندازه 100-150 برای گردش راحت هوا آزاد باشد. و اطمینان پیدا کنید که بیشترین گردش هوا را دارد. در ضمن برای گردش بهتر هوا هواکش ها و خروجی هوارا مسدود نکنیم.

 

2.یو پی اس و نگهداری باتری

باتری های سیلد اسید ممکن است دارای شرایط " بدون نیاز به نگهداری " باشد اما در واقعیت خیلی هم اینطور نیست. 
بازرسی از باتری ها مهمترین کار در نگهداری اصولی از باتری است که تاثیر بسزایی در پیشگیری از خرابی باتری ایفا می کند. اکسید شدن باتری یا ریزش اسید معمولا نشان دهنده امپدانس الکتریکی یا قدرت الکتریکی بالا است.هر دو نشانه مفهوم خرابی باتری یا نزدیک شدن به خرابی را می رساند. ترمینال باتری باید سفت و محکم بسته شوند .مهم است که مطمئن شویم که کانکشن های باتری محکم پیچ شده اند
بستن و سفت کردن بیش از حد ترمینال های باتری باعث خرابی اتصالات داخل باتری می شود یا اتصال ضعیف ترمینال باتری با پلیدهای داخل باتری را موجب می شود.
دسترسی راحت به ترمینال های باتری نیز به شما امکان بررسی و چک از طریق دستگاه های تست را میسر می کند. ممکن است بعضی باتری ها داخل خود دستگاه یو پی اس باشد ولی به احتمال زیاد در یو پی اس سه فاز برای بدست آوردن زمان نگهداری بیشتر ، باتری ها داخل کابین های مخصوص قرار می گیرند.

 


3.مدیریت شارژ / دشارژ باتری

محاسبات و برآورد طول عمر باتری یک روش بسیار هنری است. طول عمر باتری یو پی اس را در شرایط دشارژ باتری ، تعداد شارژ باتری و دمای محیط خاص می توان تعریف کرد. وقتی درمورد چرخه (سیکل)  باتری صحبت می کنیم منظور ما یک دور شارژ / دشارژ شدن باتری می باشد. سیستم یو پی اس وقتی برای اولین بار نصب می شود برای بدست آوردن زمان نگهداری شده باتری 5 سیکل شارژ و دشارژ کامل نیاز داریم . زمان نگهداری در صورت آماده سازی به حداکثر خود میرسد و بعد از هربار اجرا تنزل پیدا می کند. یو پی اس شما باید 200-300 چرخه کامل را کار کند برای نظارت بر عملکرد بیشتر بهتر است چرخه باتری را توسط یک بار مصنوعی مورد ارزیابی قرار دهید

 

 

4.خرابی باتری سیلد اسید

بیشتر باتری های سیلد اسید برای عمر مفید بالاتر از ظرفیت 80% طراحی شده اند. برای عمر مفید کمتر از آن مقادیر کارآیی باتری بشدت کاهش پیدا میکند و این عمل باعث خرابی سایر باتری های کابین های دیگر می شود. این مهم را فراموش نکنید که عملکرد الکترونیکی پایین منجر به تضعیف باتری و رشته های باتری می شود.
عملکرد باتری های سیلد اسید به صورت غیرخطی است یعنی اگر ظرفیت کمتر از 80% باشد قدرت الکترونیکی کاهش پیدا کرده و منجر به خاموش شدن یو پی اس می شود.

 


5.گزینه های جایگزین باتری

نگه داشتن باتری های یدکی در یک فضا کار نادرستی است. اولین دلیل این است که باتری ها احتیاج دارند تا از لحاظ شرایط طول عمر باهم تطابق پیدا کنند. اگر یک باتری را با باتری دوساله دیگری جایگزین کنید باتری جدید عملکرد بسیار کندی خواهد داشت زیرا نمیتواند با سنسورهای قدیمی خود را تطبیق دهد.معمولا به همین دلیل اکثر شرکت ها توصیه به تعویض باتری و خرید باتری جدید می نمایند.
فراموش نکنید اگر یو پی اس خود را خاموش نگه دارید بدون شارژ حدود 4-6 ماه دوام می آورد ولی به مرور زمان خود به خود باتری تخلیه شده و دیگر قابل بازیابی و شارژ مجدد نخواهد بود. قدرت ذخیره سازی باتری سیلد اسید در دمای 10درجه سانتی گراد یا کمتر کاهش پیدا می کند به همین جهت نگهداری و حفظ باتری برای طولانی مدت توصیه نمی شود.

 

 

6. باتری جایگزین به جای باتری سیلد اسید 

امروزه جایگزین های متعددی از جمله باتری های لیتیوم یون ها (Li-ion) و خازن های بزرگ، پیل های سوختی برای باترهای سیلد اسید وجود دارد. هرکدام از این ها نیازمند روش های دیگر برای نگهداری و تعمیر در یو پی اس دارند. باتری های لیتیوم یون  یکی از جایگزین ها برای باتری های سیلد اسید می باشند که در حاضر اروپا و انگلستان در سیستم های یو پی اس خود از این نوع باتری های آزمایش می کنند. البته هزینه های تامین این نوع باتری ها بسیار زیاد می باشد.  با توجه به شرایط دسترسی و بودجه، استفاده از باتری های Li-ion تبدیل به استانداردی برای یو پی اس می شوند، ولی با این همه هزینه تامین باتری های سیلد اسید سربی بسیار پایین تر و هزینه های مدیریت(نگهداری) و شارژ آنها پایین تر است. بنابراین به جز پروژه های خاص و گرانقیمت ، استفاده از باطری های ساکن مقرون به صرفه تر و نگهداری آن آسانتر می باشد.
 
 
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نگهداری باتری UPS ، روش تست باتری یو پی اس و تعویض باتری با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید