نگاهی به نقشه مدار یو پی اس و انواع مختلف آن (قسمت اول)

نگاهی به نقشه مدار یو پی اس و انواع مختلف آن (قسمت اول)

۱۳۹۹ ۱۶ شهریور
0 نظر ثبت شده

نقشه مدار یو پی اس

مدار رسم شده مربوط به یو پی اس صنعتی (منبع تغذیه بدون وقفه) است ، که نشان می دهد چگونه باتری ها در هنگام قطع برق یا تغییرات غیر طبیعی ولتاژ آن ، برق بارهای مصرف کننده را بدون اینکه در عملکرد سیستم ایجاد اختلال شود، تامین می کنند. ورودی سیم پیچ اولیه ترانسفورماتور (TR1) 240 ولت در نظر گرفته شده است. سیم پیچ ثانویه را می توان تا 15 ولت افزایش داد اگر مقدار آن حداقل 12 ولت باشد و دارای 2 آمپر باشد. فیوز (FS1) به عنوان یک قطع کننده مینی مدار برای محافظت در برابر اتصال کوتاه یا یک سلول باتری معیوب عمل می کند. وجود برق باعث روشن شدن LED 1 می شود. با قطع شدن برق ، چراغ LED خاموش می شود و باتری UPS برق تولید می کند.

این مدار برای ارائه الگوی انعطاف پذیرتر طراحی شده است که در آن می توان با استفاده از تنظیم کننده ها و باتری های مختلف ولتاژ ان را تنظیم کرد. استفاده از دو باتری 12 ولت به صورت سری و یک تنظیم کننده ورودی مثبت 7815 ، می تواند منبع تغذیه 15 ولت را کنترل کند.

 

یو پی اس های صنعتی به طور کلی به صورت زیر دسته بندی می شوند:

  • افلاین - پشتیبانی باتری و محافظت در برابر ولتاژ
  • لاین اینترکتیو- دارای ترانسفورماتور ولتاژ متغیر و تنظیم کننده ولتاژ AC ورودی
  •  آنلاین - تمام یا حداقل بخشی از توان خروجی را تأمین می کند

سیستم های با تبدیل یکتایی

 در حالت عادی ، یو پی اس  برق شهری (برق ورودی) را به تجهیزات الکتریکی می رساند. اگر برق AC بیش از حد تعیین شده به سیستم وارد شود ، UPS با استفاده از اینورتور خود، جریان برق مورد نیاز سیستم را از باتری تامین می کند. UPS تا زمانی که برق ورودی AC به میزان طبیعی برگردد یا باتری تمام شود یا در هر دو حالت روی مد باتری باقی می ماند. دو مورد از محبوب ترین طرح های تک تبدیل در حالت آفلاین و لاین اینترکتیو در زیر آورده شده است:

UPS های آفلاین این امکان را فراهم می کنند تا زمانی که UPS مشکلی را تشخیص ندهد، تجهیزات الکترونیکی بتوانند از برق ورودی استفاده کنند و در غیر اینصورت به صورت ایمن به برق باتری وصل شوند. برخی از یو پی اس های آفلاین دارای ترانسفورماتور برای داشتن محدوده ی برق سالم هستند.

UPS های لاین اینترکتیو ولتاژ ورودی را بصورت موج شبه سینوسی یا سینوسی کامل  قبل از اینکه به تجهیزات محافظت شده منتقل شود، تنظیم می کنند. با این حال ، مانند یو پی اس های آفلاین ،این نوع از یو پی اس ها نیز از برق تامین شده از باتری های خود برای جلوگیری از فرکانس های نامطلوب برق اصلی استفاده می کنند.

 

 

 

برای مطالعه بیشتر به ادرس های زیر مراجعه کنید:

http://www.eaton.com/pq/whitepapers

http://www.eaton.eu/ecm/groups/public/@pub/@eaton/@corp/documents/content/pct_1548681.pdf

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید