هر آنچه که باید از اجزاء و قطعات یو پی اس بدانید

هر آنچه که باید از اجزاء و قطعات یو پی اس بدانید

۱۳۹۷ ۲۴ دی
0 نظر ثبت شده

اجزا مهم سیستم های یو پی اس

یو پی اس ها دستگاه های پیچیده ای هستند که برای انجام عملکرد خود نیازمند توابع و اجزای مهمی می باشند و نباید مشکلاتی در تامین جریان برق تجهیزات حساس الکترونیکی به وجود آید.

بدون سرویس و نگهداری سیستم های یو پی اس اجزا مهم یو پی اس غیر قابل استفاده خواهند بود. انجام سرویس های منظم یو پی اس با استفاده از مراقبت توسط افراد خبره در طول زمان های تعیین شده میتواند ریسک توقف را به حداقل برساند. اگر شما راجب اجزا مهم سیستم یو پی اس خود اطلاعات مفیدی داشته باشید می توانید این مراقبت ها و سرویس ها را با آگاهی بیشتری انجام دهید. اینجا راجب 4 مورد از اجزا مهم یو پی اس توضیح خواهیم داد:

  • باتری یو پی اس

قلب سیستم یو پی اس، باتری ها می باشند. وظیفه باتری ها پشتیبانی از جریان ورودی بار هنگام وقفه جریان برق شهری می باشد. باتری ها یکی از مهم ترین اجزای یو پی اس در قابل اطمینان بودن یو پی اس می باشد. معمولا باتری ها در نگهداری و مراقبت نادیده گرفته می شوند و تصور می شود خیلی به توجه نیاز ندارند ، در حالی که با وجود یک مشکل می تواند هزینه و خرابی های بسیار زیادی در این سیستم به وجود آورد.

 هر یو پی اس حداقل شامل یک عدد باتری می باشد  که با توجه به به ساختمان یو پی اس  برای افزایش عملکرد سیستم  به تعداد باتری ها اضافه می شود. به این خاطر که باتری ها بصورت سری بسته می شوند، اگر یک باتری خراب شود باعث می شود که عملکرد کل باتری مختل می شود..

مطالعات نشان می دهد که بیش از 20 درصد احتمال خرابی یو پی اس ها بخاطر باتری های نامناسب می باشد که با درنظر گرفتن عمر  آنها نیاز به مراقبت و نگهداری منظم باتری ها  برجسته می شود. باتری های TBS معمولا دارای عمر 2 تا 3  سال می باشند، کیفیت داخلی باتری و تکنولوژی شارژ می تواند طول عمر مورد انتظار را تحت تأثیر قرار دهد.

باتری یو پی اس و مراقبت های مربوط به آن

 

  • مبدل (rectifier)

مبدل (rectifier) یو پی اس برای دو نقش مهم طراحی شده اند: شارژ باتری و تبدیل جریان برق شهری ورودی از AC به DC. باتری ها باسرعت کم شارژ می شوند که آنها را در ولتاژ شناور احتمالی حفظ می کند، اما می تواند باعث فرسایش الکترود و خشک شدن الکترولیت شود. دیگر سازنده ها از متد های بسیار پیشرفته برای جلوگیری از شارژ غیر ضروری به کار میگیرند بنابراین سرعت تحلیل و نابودی آنها کمتر خواهد شد.

  • مبدل (inverter)

این مبدل در داخل یو پی اس جریان DC که از باس (bus) DC دریافت می شود ، جریانی که از باتری و مبدل (rectifier) تغذیه می شود. در طول قطع جریان برق، مبدل (rectifier) برای طولانی مدت نخواهد توانست که از جریان DC باس محافظت کنداز باتری برای پشتبانی جریان برق بار استفاده می کند. اما اگر جریان برق قبل از خالی شدن باتری ها بازیابی نشود، اجرا سیستم با افزایش ریسک در پشتیبانی بار مشکل مواجه می شود مگر اینکه از منبع تغذیه خروجی مانند ژنراتور ها استفاده کنند.

مبدل یا همان inverter چیست و در کجا کاربرد دارد؟

اجزاء یو پی اس

  • بای پس (bypass)

مدار بای پس داخلی یو پی اس ها، در مواقع توقف یو پی اس از خط های مهم دفاعی محافظت می کند. این جز بصورت اتوماتیک بر روی مدار بسته می شوند، به جریان ورودی اجازه می دهد تا بر روی مبدل (inverter)و مبدل (rectifier) و باتری ها منتقل یابد. هر چند که منبع تغذیه جریان برق مطابق با شرایط نباشد، بای پس به سیستم های مهم این اجازه را خواهد داد که حتی در شرایطی که اجزا داخلی یو پی اس متوقف می شوند، به عملکرد خود ادامه دهند.

کلید بای پس در یو پی اس ، انواع و موارد استفاده آن

بای پس یو پی اس

 

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید