گرمای داخلی دستگاه یو پی اس

گرمای داخلی دستگاه یو پی اس

۱۳۹۸ ۱۰ اردیبهشت
0 نظر ثبت شده

در استفاده از ups ممکن است با اتفاقاتی روبرو شوید که برایتان تبدیل به سوال بشوند. یکی از این سوالات مربوط به گرمای داخل دستگاه یو پی اس است. منابع انرژی بی وقفه هم مانند سایر دستگاه های برقی، از چندین مدار اکترونیکی و مدار الکتریکی تشکیل شده اند. زمانیکه جریان برق از طریق کابل یا هر وسیله ی دیگری منتقل می شود، گرما از طریق انرژی تلف شده، تولید می شود.

با در نظر گرفتن یک مثال ساده، اگر 100 آمپر جریان از کابلی که مقاومت 0.01 اهم دارد عبور کند، طبق قانون اهم، کاهشی 1 ولتی در سراسر کابل رخ خواهد داد. درواقع این برابر با تولید 100 ولت گرما می باشد.

در هر مدار الکتریکی، بدون تماس با ابررساناها، مقادیر مختلفی از مقاومت وجود دارد. این مقاومت از سیم پیچ موتور فن به مقاومت یک IGBT زمانیکه مدار الکتریکی روشن است، می باشد. ( دستگاه سوئیچ انرژی استفاده شده در تجهیزات ups را IGBT گویند.). هنگامیکه جریان از این مقاومت عبور میکند، گرما تولید می شود. این گرما باعث عملکرد ضعیف در تجهیزات و منابع برق ضروری می شود در نتیجه بعنوان گرمای تلف شده در نظر گرفته می شود.

به همین دلیل، حتی زمانیکه خروجی ضروری برای یک سیستم ups وجود ندارد، گرما به دلیل هزاران مدار در داخل میکروپمپ های سوپیچینگ ups، و مدارهای سوئیچینگ انرژی یکسو کننده و معکوس کننده، تولید می شود.
تلفات گرما در یک سیستم انرژی بدون وقفه (ups) با دو عدد مشخص می شود. یکی از عددها نشان دهنده ی حالتی است که هیچ  بار الکتریکی مورد نیاز نیست. و عدد دیگر نشان دهنده ی گرمای تولید شده ی سیستم ups روشن شده با بار کامل است.

مدارهایی که برای سوئیچینگ میکروآمپرها هستند،در ساختار واقعی دستگاه سوئیچینگ آنها، سطح کافی برای بازتاب گرما وجود دارد تا شرایط جلوگیری از آسیب دیدن آن را فراهم کند. با اینحال، با استفاده از دستگاه های سوئیچینگ انرژی، امکان بسته بندی دستگاه به اندازه ی بزرگ نیست تا میزان گرمای تولید شده در سوئیچینگ جریان جاری از طریق دستگاه امکان پذیر باشد. در این مثال، دستگاه سوئیچینگ بر روی یک گرمایش آلمینیومی نصب شده است (آلمینیوم از نظر قیمت از مس مناسب تر است) . آلمینیوم خوب قالب ریزی شده باید با چندین باله ی متعدد مجهز شود تا مقدار سطح قابل استفاده ی برای از بین بردن گرما را افزایش بدهد. سپس گرمایش بر روی جریان هوای سریع تری قرار میگیرد تا گرمای تولید شده را با سرعت بیشتری منتقل کند.

گرمای خروجی ups می تواند بیانگر بازده پایین محصول باشد. معمولا  اعداد در روی برگه های مشخصات ups بیان کننده ی سطوح مختلف بار الکتریکی است. برای بالا بردن بازدهی 99% بجای بازده متداول 95% ای، بیشتر تولید کنندگان ups، روش عملی ECO را پیشنهاد می دهند که به این معنی است که ups در حالت خاموش عمل می کند در حالیکه معکوس کننده به خروجی ups متصل نیست و بنابراین تلفات سوئیچینگ بسیار کاهش می یابد.

یک مشکل بزرگتر با تلفات گرما برای یک ups قرار گرفتن در یک اتاق محفظه ای کوچک است که باید تهویه ی هوای آن دمای محیط را در محدوده ی دمایی عملکرد ups و باطری آن در صورت قرار گرفتن در اتاق یکسان، نگه دارد. البته این موضوع کارایی سیستم کامل را بیشتر کاهش میدهد.

یک محاسبه ی بسیار سریع گرمای خروجی این است که اساس آن را 10% از ضرفیت ups در KVA قرار دهیم. مثلا گرمای تولید شده و در تنیجه انرژی تلف شده در یک یو پی اس 1KVA برابر است با 100VA . 

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید