یو پی اس برای تجهیزات شبکه

یو پی اس برای تجهیزات شبکه

۱۳۹۷ ۱۴ بهمن
0 نظر ثبت شده

یو پی اس مناسب تجهیزات شبکه

شبکه های کامپیوتری مزایای زیادی دارند و هدف اصلی و مهم این شبکه اشتراک گذاری اطلاعات و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری، افزایش امنیت انتقال اطلاعات، صرفه جویی در زمان، کاهش هزینه  و از همه مهمتر داشتن اطلاعات دقیق و بروز است. تجهیزات شبکه شامل روترها، مودم ها، کارت شبکه، سوئیچ ها، فایروال ها، سرورها و کلاینت ها می باشد . تمام این تجهیزات برای عملکرد خود به منبع تغذیه احتیاج دارند. داده های شناور در شبکه به منزله ی خون در رگهای ارتباطی شبکه هستند و جریان آن ها بدون منبع تغذیه قطع می گردد و مانع فعال نگه داشتن نقاط شبکه می شود. پس طرح صحیح منابع تغذیه برای تجهیزات شبکه امر حیاتی است.  حال اگر با وقوع  عواملی چون آتش، طوفان، سیل و سایر بلایای طبیعی و غیر طبیعی خطوط برق قطع شود (حوادث و شرایط اضطراری غیرقابل پیش بینی هستند)  و یا منبع اصلی ولتاژ نوسان داشته باشد، امکان دارد به تجهیزات شبکه آسیب وارد کند و همچنین عملکرد شبکه را مختل نماید.  برای اجتناب از وقوع این مشکل باید از یو پی اس ها برای پشتیبانی تجهیزات شبکه استفاده کنید. ضمنا نوسانات ولتاژ صدماتی به سیستم وارد می کند که یو پی اس با تثبیت ولتاژ از تجهیزات محافظت می کند. حتما توجه داشته باشید که در هنگام وقوع نوسانات ولتاژی  شدید  حاصل از رعد و برق تنها گزینه بهینه روی میز برای حفاظت از  تجهیزات شبکه ، یو پی اس است .معمولا برای مشاغل بزرگ ژنراتورها به عنوان منبع پشتیبان مورد استفاده قرار می گیرند که البته نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری نیز دارند. اما مشاغل کوچک و متوسط ظرفیت کافی برای نگهداری از ژنراتورها ندارند، زیرا معمولا به یک خدمه نیاز دارند تا بتوانند تعمیر و نگهداری تجهیزات ژنراتور را انجام دهند و همچنین تعمیر ژنراتورها بسیار زمان برتر از تعمیرات یک یو پی اس است. البته ژنراتورها معمولا تاخیر در زمان راه اندازی دارند که با کمک یوپی اس این تاخیر زمانی پوشش داده می شود.

در شبکه های کوچک خانگی  با اتصال مودم و روتر به یو پی اس  لاین اینتراکتیو 1000 ولت آمپر  تا چند ساعت بعد از قطع برق اصلی همچنان امکان اتصال به اینترنت را خواهید داشت . در صورتی که شبکه مجهز به سرور نباشد یوپی اس های لاین اینتراکتیو با خروجی شبه سینوسی جوابگوی نیاز شبکه خواهند بود. این یو پی اس ها مجهز به ترانس تثبیت ولتاژ بوده و با مدیریت هوشمند باتری عمر مفید باتری ها را افزایش میدهند.حتما در نظر داشته باشید که باتری های این دستگاه در حالت غیرفعال نیز امکان شارژ شدن دارند. نکته جذاب برای این دستگاه برای کاربرد در منازل و کسب و کارهای کوچک قیمت پایین آنهاست.
مدل NECRON 650 با یک عدد باتری داخلی با قیمت پایین تری البته برای مدت زمان کمتری  میتواند به عنوان منبع پشتیبان مودم استفاده گردد.

حال اگر  سرورها هم در شبکه موجود باشند، یو پی اس های لاین اینتراکتیو سری سینوس لاین  با خروجی سینوسی و با قیمت مناسب بهترین انتخاب خواهند بود. این یو پی اس ها با ضریب توان 0.8  و مدیریت شبکه و کاربری آسان با 4 باتری خارجی – متناسب با زمان پشتیبانی مورد نظر – از شبکه پشتیبانی می کنند. مزایای این یو پی اس ها  سوییچ خود به خودی AVR. خروجی کاملا سینوسی، تثبیت ولتاژ و امکان افزایش زمان پشتیبانی است. پس محافظ ایده آل برای سرورهای کوچک و رایانه های شخصی هستند

 

یو پی اس برای شبکه


 
گزینه دیگر برای سرورها با حساسیت بالاتر یو پی اس های آنلاین هستند . طراحی  یو پی اس های آنلاین به گونه ای است که تجهیزات بهیچ وجه به طور مستقیم به برق اصلی متصل نمی شوند و یو پی اس بعد از تثبیت ولتاژ با رنج مناسب، تجهیزات را تغذیه می کند. صحت عملکرد خود یوپی اس نیز به وسیله شبکه قابل کنترل است و در صورت وقوع خرابی یوپی اس با امکان بای پس دستی، تغذیه تجهیزات را همچنان تامیین می کند. در این یو پی اس ها با قابلیت پورت ارتباطی  چندگانه به صورتSNMP + USB+ RS232  میتوان  آن ها را در شبکه قرار داد و مدیریت کرد. همچنین امکان مانیتورینگ وکنترل  صحت کارکرد آنها فراهم خواهد شد. این تجهیز با طراحی شارژر هوشمند باتری ، عمر مفید باتری ها را نیز افزایش می دهد، ضمنا در صورت نیاز به استفاده از ترانس ایزوله، این  یو پی اس ها قابلیت اتصال به آن را نیز دارند.  هر دو مدل فوق ( سری Niroosan-Sinuslineو سری های Niroosan-Hitech)    مجهز به LCD هستند  که براحتی می توان وضعیت عملکرد یو پی اس ها را با آن کنترل کرد. 

یوپی اس شبکه


 
امیدوارم این تصور اشتباه را نداشته باشید که با پیکر بندی اشتباه خطوط ارتباطات، همچنان یوپی اس بتواند از تجهیزات در مقابل جریان شدید رعد و برق محافظت کند چون خطوط مابین مود م ها وارتباطات DSL  به راحتی میتوانند این جریان را به تجهیزات منتقل کنند. برای حصول اطمینان، شبکه را به درستی پیکربندی کنید. درصورتی که یک افزایش ولتاژ الکتریکی قوی رخ دهد، مدار حفاظت یو پی اس مانع از انفجار سایر تجهیزات خواهد شد. درست است که در این صورت دستگاه یو پی اس دیگر نمی تواند کار کند اما حتما موافقید که جایگزینی آن بسیار ارزان تر از جایگزینی چندین سرور، رایانه شخصی و سوئیچ های شبکه می باشد.    پس حتما  کابل ارتباطی رایانه یا سرور و یو پی اس را برقرار کنید تا مطمئن شوید ارتباط آنها برقرار باشد. ضمنا در صورت ارتقاء شبکه توجه داشته باشید که مصرف توان آن با یوپی اس مخصوص شبکه متناسب باشد. برای شبکه های متوسط و بزرگ، یو پی اس های آنلاین  6KVA و 10KVA و بالاتر گزینه های مناسبی برای حفاظت از برق شبکه های کامپیوتری شما می باشد.

 

یوپی اس

 

یو پی اس برای تجهیزات شبکه متناسب با توان مصرفی و مدت زمان پشتیبانی مورد نیاز انتخاب می شود.در نظر داشته باشید زمان پشتیبانی مورد نظر نقش تعیین کننده ای در تعیین آمپراژ باتری ها دارد.
سلامت باتری های یو پی اس مناسب شبکه با برنامه منظم باید بررسی گردد و در زمان مناسب به تعویض آنها اقدام شود.

 

 

 

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید