یو پی اس برای سیستم اعلام حریق

یو پی اس برای سیستم اعلام حریق

۱۳۹۷ ۱۳ بهمن
0 نظر ثبت شده

امنیت در ساختمانهای امروز مساله ای بسیار حیاتی است. نقش اصلی یک سیستم اعلام حریق، ایجاد ایمنی و حفاظت از جان ساکنین و جلوگیری از ضرر و زیان به ساختمان، اموال، اسناد، دستگاه ها و تجهیزات است، پس ضروری است که در هر حالتی، عملکرد صحیح خود را داشته باشد. سیستم های اتوماتیک اعلام حریق از انواع متعارف، آدرس پذیر، آدرس پذیر آنالوگ- هوشمند- و وایرلس تشکیل شده است .  به وسیله ی سیستم های اتوماتیک از امکاناتی چون  به صدا درآوردن آژیرهای خطر، روشن نمودن تابلوهای خروج اضطراری،  تماس خودکار با آتش نشانی ، فعال کردن سیستم اطفای حریق خودکار و  باز و بسته کردن خودکار درهای خروج اضطراری  بهره مند خواهیم شد.

طبق بند  13-5-6  مبحث سیزدهم مقررات ملی ساختمان  در مواردی که قطع نیروی برق ممکن است برای افراد و ساکنین ایجاد خطر نموده و یا باعث ضرر و زیان گردد، پیش بینی نیروی برق ایمنی الزامی می گردد. نیروی برق ایمنی می تواند مکمل نیروی برق اضطراری یا مستقل از آن باشد. انتخاب سیستم تغذیه ایمنی وسایل و دستگاه هایی که باید از منبع ایمنی تغذیه شوند، بستگی به نوع کار آن ها خواهد داشت.

 

یو پی اس برای اعلان حریق

 

برای اماکن حساس که تجهیزات و یا اشخاص زیادی  در آن حضور دارند مثل بیمارستانها،  بناهای درمانی، تالارهای اجتماعات ، وجود ژنراتور برای داشتن حداقل 24 ساعت منبع  توان پشتیبان ضروری است. در این مورد نیز در صورت قطعی برق اصلی ، در فاصله زمانی راه اندازی ژنراتور،  یو پی اس وظیفه تامین برق  را برعهده دارد  تا در این بازه زمانی توان مورد نیاز شبکه را پوشش دهد. طبق بند 13-5-6-2-1 مبحث سیزدهم مقررات ملی ساختمان تغذیه سیستم اعلام حریق، اعلام نشت گاز، سیستم اعلام خطر گاز مونوکسید کربن، سیستم صوتی و اعلام خطر، سیستم مخابرات و ارتباطات، سیستم تلفن آتش نشانی باید از طریق تغذیه پشتیبان مستقل و مخصوص خود،  شامل باتری و شارژر آن و یا برق بدون وقفه  یو پی اس، تامین گردد.

 

منابع پشتیبان

1- باتری 

2- یو پی اس

 

در صورتی که سیستم اعلام حریق دارای منبع تغذیه پشتیبان مستقل و مخصوص خود باشد، تغذیه آن از برق بدون وقفه –  یو پی اس –  مجاز نمی باشد.

برای تعیین ظرفیت باتری های منبع  پشتیبان باید به عواملی چون جریان مصرف سیستم اعلام حریق در حالت نرمال حدودا 0.5 آمپر و در حالت آلارم ( 12 آمپر) و مدت زمان که برای عملکرد پیوسته ی سیستم اعلام حریق مدنظر داریم (24،48،72 ساعت)، توجه کنیم. انتخاب باتری ها مناسب برای یو پی اس متناسب با اعلام حریق بسیار حساس تر از انتخاب برای کاربری های دیگر است. بر اساس استاندارد  باطری های پشتیبان سیستم اعلام حریق به طور کلی به گونه ای انتخاب می شوند تا با شارژ 80 درصدی،  بتواند به مدت 24 ساعت در حالت نرمال و 5 دقیقه در زمان آلارم پاسخگوی تغذیه مورد نیاز سیستم اعلام حریق باشند.  البته این شرایط برای اماکن مختلف متفاوت است و گاها نیاز به امکانات جانبی نیز دارد.

در  سیستم اعلام حریق در صورتی که از سرورها  و کامپیوتر همراه با آنها استفاده نشود.  در این مورد هم باتری پشتیبان  و هم یو پی اس می توانند نیاز شبکه را مرتفع کنند. اما  در نظر داشته باشید که یو پی اس های مجهز به تثبیت کننده ولتاژ، این مزیت را دارند  که  اختلالات برق اصلی را نیز مشاهده کرده و با تثبیت ولتاژ خروجی از تجهیزات سیستم اعلام حریق محافظت میکنند. 

یک یو پی اس لاین اینتراکتیو 1000 ولت آمپر  با دو عدد باتری داخلی 7 آمپر ساعت  به راحتی در زمان قطع برق اصلی،  سیستم اعلام حریق را مطابق استاندارد مورد نظر  پشتیبانی می کند. در صورتی که مایل باشید زمان پشتیبانی را افزایش دهید یو پی اس 1200 ولت آمپر،  لاین اینتراکتیو با باتری خارجی را به شما پیشنهاد میدهیم ، با افزایش آمپراژ باتری مدت زمان پشتیبانی نیز افزایش خواهد یافت. برای مثال  یک باتری 42 آمپر ساعت، سیستم اعلام حریق را بمدت 42 ساعت پشتیبانی می کند. البته برای تامین این نیازمختصر  هزینه بیشتیری را نیز باید بپردازیم.

حال اگر بخواهیم از گزارش شبکه ای با بکار گیری سیستم کامپیوتری و یا ارتباط اضطراری ( پیام های هشدار که به صورت اتوماتیک توسط یک تلفن کننده خودکار بر روی شماره تلفن های پیش فرض پیام صوتی یا نوشتاری  ارسال می کند)  و یا زنگ خطر آتش نشانی  ( آژیرها و چراغ های چشمک زن نصب شده با اعلام اخطارهای صوتی و دیداری) و .....  برای سیستم اعلام حریق استفاده کنیم،کلا  گزینه استفاده باتری به عنوان پشتیبان منتفی می شود و  باید  یک منبع برق بدون وقفه برای تغذیه پشتبان آن ها بکار گیریم. البته در این شرایط بدلیل مصرف بالای کامپیوتر و سایر تجهیزات مدت پشتیبانی محدودتر خواهد شد.

 

یوپی اس

 

در شرایطی که از سرور و روتر همراه سیستم اعلام حریق برای سیستم های آدرس پذیر هوشمند و یا وایرلس استفاده میکنید نیز، دیگر باتری به هیچ وجه جوابگو نیاز شبکه به توان پشتیبان نخواهد بود در این شرایط  یو پی اس های

 Sinus-line    و  یا یو پی اس های آنلاین  1KVA   با خروجی کاملا سینوسی نیاز شما را مرتفع خواهند کرد.  البته یو پی اس های Sinus-line  به مراتب قیمت پایین تری دارند. در مقابل یو پی اس های آنلاین ضریب توان بالاتری نسبت به سینوس لاین دارند و به لطف صفحه LCD  تنظیمات ساده تر و کاربرپسند تری را فراهم میکنند. همچنین این دو یو پی اس با امکان کنترل از راه دور به کاربران این اجازه را می دهند که صحت عملکرد آن ها را  کاملا  کنترل کنند.

نهایتا حتما مدنظر داشته باشید که صحت عملکرد یو پی اس و باتری های آن باید بررسی گردد و در صورت نیاز ، باتری ها تعویض شود. بازرسی و آزمایش باتری ها همراه با سایر تجهیزات اعلام حریق  در فواصل زمانی 12 ماهه باید انجام شود . تعیین مقدار درست باطری های پشتیبان، با توجه به مدت زمان پشتیبانی مورد نظر مشخص می شود.

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید