یو پی اس در نیروگاههای توربین بادی

یو پی اس در نیروگاههای توربین بادی

۱۳۹۹ ۰۱ شهریور
0 نظر ثبت شده

استفاده­ ی UPS در توربین­های بادی:

 

انرژی باد در بین انرژی های تجدید پذیر یکی از بهترین و اقتصادی ترین منابع تولید برق می باشد که آلودگی زیست محیطی در پی نداشته و پایان ناپذیر نیز می باشد. بطور کلی با جایگزینی برق تولید شده از انرژی باد می توان از انتشار گازهای گلخانه ای کاست. عملکرد و کارایی یک توربین بادی با توجه به فعالیت بی وقفه­ی آن سنجیده می­شود. در واقع هر گونه افزایش ولتاژ یا قطع شدن برق می تواند به اپراتور اصلی آسیب وارد کند و هزینه های زیادی را به نیروگاه توربین بادی تحمیل کند. بنابراین ، این مهم است که همواره برق  اپراتور تامین شود. یک منبع تغذیه بی ­وقفه (UPS) نقش اساسی را در این فرایند بازی می­ کند. در واقع یک UPS می­ تواند منبع تغذیه اضطراری 7/24 ساعته را در تمام شرایط جوی برای سیستم توربین بادی تامین کند. جالب است بدانید که سیستم ­های یو پی اس­ می ­توانند در انواع شدت بادها و تمام شرایط آب و هوایی، جریان برق بی­ وقفه ­ای را برای اپراتور سیستم توربین بادی تهیه کند و همچنین در هر دو توربین بادی دریایی و ساحلی نیز به کار برده می ­شود.

 

برای مثال چراغ های نشان ­دهنده­ی موقعیت توربین و چراغ های هشدار دهنده روتور باید برق دائمی داشته باشند تا همیشه روشن بمانند. با این کار توربین به هواپیماها و کشتی ­هایی که به آن نزدیک می­شوند سیگنالی فرستاده و موقعیت توربین مشخص می شود و احتمال خطر تصادف از بین می ­رود. با این وجود، حتی اگر یکی از این چراغ ها خاموش شود ممکن است فاجعه­ ی هولناکی به بار آید.

نظارت مناسب بر روی توربین بادی توسط واحد کنترل مرکزی نیز به یک منبع تغذیه دائمی نیاز دارد. زیرا باید به طور مداوم داده ­های بدست آمده را به اپراتور اصلی منتقل کند این اطلاعات می ­توانند شامل داده­ های سنسورهای توربین برای کارایی و عملکرد ایمن آن ، یا اطلاعاتی مانند قدرت باد و جهت آن ، اندازه­گیری ضربه ناگهانی و ارتعاشات ، داده ­های مربوط به کنترل بهینه­ ی روتور ، برای نظارت بر باتری ­های مورد استفاده در توربین ­های بادی که اتوماتیک شارژ می ­شوند و همچنین درجه حرارت داخلی و خارجی باشند. یک یو پو اس با ارائه جریان برق بدون وقفه و پایدار می ­تواند تمام تجهیزات مربوط به سیستم توربین­های بادی را تا اتصال دوباره به برق اصلی پشتیبانی کند.

 

 

طراحی و اجرای یک UPS استاندارد چنان است که نه تنها از تجهیزات برقی کل منطقه تعیین شده پشتیبانی می ­کند بلکه از تجهیزات و قطعات جانبی مصرف کننده نیز محافظت می ­کند. به عنوان مثال در توربین های بادی دریایی، تمام قطعات و مواد استفاده شده در یو پی اس باید بتواند در برابر شرایط بد جوی مقاوم باشد. یو پی اس ها مورد استفاده در نیروگاه های بادی با توجه به مکان و شرایط جوی منقطه در شکل ­های مختلفی طراحی شده اند تا بتوانند شرایط بد جوی را تحمل کنند. یو پی اس هایی که برای توربین های بادی دریایی و غیر دریایی طراحی می شوند با هم متفاوت هستند. درواقع هر یک از این توربین بادی به یو پی اسی با ویژگی­های خاص خود نیاز دارد. ویژگی ­هایی که دقیقاً  با عملکرد و مکان توربین مطابقت دارد.

همانطور که گفته شد از نقطه نظر شرایط ایمنی، وجود سیستم ­های برق اضطراری UPS برای محافظت از رایانه­ها و داده ­ها ، ماشین آلات تولید و سیستم های الکترونیکی در نیروگاه های توربین­ بادی بسیار ضروری است. ویژگی های یو پی اسی که در نیروگاه توربین بادی به کار برده می شود، می ­تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سیستم های UPS در اندازه های مختلف و با سطح کارایی مختلف.
  • محافظت در برابر ولتاژ بیش از حد و یا کم برق ، خرابی سیم های فاز و نول، جابجایی نقطه نول ، اتصال کوتاه و برق اضافی.
  • نظارت و پشتیبانی دائمی از شبکه.
  • دارای ژنراتورهای الکتریکی پشتیبان.
  • تثبیت کننده ولتاژ.
  • دارای فیلترهای فعال.

طبق مطالعات اخیر سیزده درصد از انرژی مصرفی در اروپا حتی تا سال 2030 تحت پوشش نیروگاه های بادی دریایی است. با توجه به اینکه استفاده از انرژی­های تجدید­پذیر در حال شکوفایی است. به ویژه گسترش مصرف انرژی باد در دریا با استفاده از توربین های بادی دریایی یا ساحلی. تهیه یک سیستم برق پشتیبان برای تجهیزات الکترونیکی نیروگاه های بادی بسیار ضروری و کارآمد خواهد بود.

برای مطالعه ی بیشتر می توانید به سایت های زیر مراجعه کنید:

 

http://www.pes.eu.com/assets/articles/aki.pdf

https://www.windsourcing.com/en/spare-parts-and-repair-material/uninterruptible-power-supply-ups/

 

 

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید